Cirkusen kring UFCs livstidsavstängning, som senare drogs tillbaka av UFC, av Ariel Helwani och hans team överskuggade nästan hela UFC 199. WSOFs VD Ray Sefo ger oss sin syn kring reportrars jakt på scoop.
Journalisters jakt på scoop har blivit ett hett ämne den senaste tiden, efter att MMAFightings ikon Ariel Helwani med team blev portade på livstid från UFC-evenemang av efter att ha släppt nyheten om Brock Lesnars (5-3) UFC-återkomst och för att ”ha varit för negativ” i sin rapportering, något som UFC senare drog tillbaka. Det är en frustrerande situation för en promotor när nyheter lyckas komma ut innan man själv har gått ut med nyheten.
HETAST JUST NU
MMAJunkie Radio tog sig en stund med WSOFs VD Ray Sefo som pratade om promotorns synvinkel på detta.
“There is information that goes within the plan of marketing. So, when we put that in place, there is a timeslot that it will fit into. If somebody kind of throws it out there before we do, it kind of messes things up.
Det verkar som att Sefo har en mycket snällare inställning till journalisters jobb än Dana White och de andra grabbarna i UFC. Även om det är frustrerande för en promotor så förstår han ändå reportrars synvinkel, jobbet handlar om att rapportera de nyheter man får tag på.
“But, you’ve also got to understand when you look at it from a reporter’s view, that’s what he’s got to do as a reporter. Any news he can get his hands on, he’ll report. It’s a 50-50 scenario where you have to keep everything tight – which is really hard to do these days – and you also have to understand Ariel’s side of it. He’s a reporter, and he has to report what he can get his hands on. It’s a tough one. … The UFC is the UFC, and they’ll make any call they decide to make, and that’s up to them.”
Den här situationen är inte något som Sefo ser som någon stor sak men det finns en plan på exakt hur man ska marknadsföra matcher som man försöker att följa så mycket som möjligt.
“It’s not something you spend your whole day doing. But, again, there is a plan of putting things together, there’s a plan for marketing, and there’s a plan for when things are supposed to be released and let out. So, there’s a time and things put in place so the whole marketing plan can fall in place and promote the whole show. I don’t think it’s that big of a deal if something were to leak because then we can kind of play with it. But you generally try and keep things in order.”
Foto: Mazdak Cavian