Medan man inför UFC 189 slog på stort med en världs- pressturné, otaliga promos, trailers och förhandstittar så kan man inte säga samma sak om UFC 194. Vart är hypen inför årets, decenniets, ja, kanske till och med tidernas största gala?
Ett matchkort som det man satt ihop inför UFC 194 säljer förvisso sig självt, men ändå, känns det inte som om marknadsföringen inför galan inte är i närheten av vad den borde vara? Chris Weidman (13-0) och Luke Rockhold (14-2) möts i vad som redan sägs bli den bästa titelmatchen i mellanviktshistoria och det är inte ens det bästa?! Äntligen kliver Jose Aldo (25-1) in i oktagonen mot Conor McGregor (18-2), Ronaldo ”Jacare” Souza (22-3) mot Yoel Romero (10-1) i en nästan osannolikt häftig matchning, Demian Maia (21-6) mot Gunnar Nelson (14-1-1) får BJJ-nördar världen över att tjuta av glädje… Men vart är hypen?
HETAST JUST NU

Om marknadsföringen inför UFC 189 var extraordinär har densamma inför UFC 194 varit väldigt ordinär. Promos och liknande pumpas ut i vanlig ordning och fighters i fråga gör sitt för att skapa rubriker med diverse uttalanden och förutsägelser. Men med tanke på hur stort detta väntas bli och vad galan betyder är det lite märkligt att man inte gjort mer för att hypa upp UFC 194, i synnerhet om man jämför med det monsterjobb man gjorde inför UFC 189.
Det finns ett par teorier som flyter runt därute. En är att man inte vill göra samma sak som i somras och hypa upp en match för att sedan se drömmen gå i kras, det vill säga drabbas av en skada. Kan det vara så att man håller med McGregor om att Aldo inte kommer dyka upp i Las Vegas den 12:e december?
I slutändan finns det nog inte nog med hype i världen för att göra den här galan rättvisa, så bra är den helt enkelt. Som sagt säljer den även sig självt lite då matchkortet är ett sällan skådat mästervärk signerat matchmäklare Joe Silva och Sean Shelby. Sen återstår det att se hur bra PPV-försäljningen faktiskt blir och om man med den ”bristande” marknadsföringen kanske går miste om mindre insatta fans.
Saknar ni hypen inför UFC 194 eller är det rätt drag att låta matchkortet sälja sig självt?