För ett företag som mer eller mindre lever på PPV-försäljning så kommer det kanske inte som en stor överraskning att de är stora motståndare till piratkopiering. De stödjer bland annat öppet det kontroversiella lagförslaget SOPA (Stop Online Piracy Act), något som bland annat upprört hackergruppen Anonymous vilket gjorde att UFC:s hemsida blev hackad.
De har även en aggressiv lobbykampanj pågående, och under förra året så spenderade de $620 000, eller 4 031 798 kr, på lobbyverksamhet i USA, rapporterar The Center of Public Integrity. Detta är till och med mer än vad större sporter i USA spenderar så som Baseball som slutade på $310 000 eller NBA som i slutändan spenderade $125 000.
HETAST JUST NU
Bara i år har UFC hittills hunnit spendera $80 000 på deras lobbyverksamhet för att stävja piratkopiering av deras produkter. Men de har fortfarande en bit att gå för att nå i kapp NFL, som spenderade $1,6 miljoner under 2012.
Men samtidigt så har många fans upptäckt sporten just på grund av piratkopiering, och köper nu flertalet PPV-sändningar av galor. Även svenskar som har möjlighet att se galorna live på C More har spenderat pengar på UFC.tv för att köpa en PPV-produkt direkt av tillverkaren för att få bättre kvalité. Frågan är om de hade gjort det utan att först ha sett ett par galor, eller matcher, via piratkopiering.