En hel del detaljer kan komma att ändras i UFC:s kontroversiella sponsoravtal med Reebok, däremot förblir den mest omsusade delen oförändrad.
Det berättade UFC:s vice konsumentglobalchef Tracey Bleczinksi nyligen i en lång beskrivning av samarbetet med sportjätten Reebok, framtidsutsikter och fighters klagomål. Enligt Bleczinksi är avtalet fortfarande i ett väldigt tidigt stadie och trots att man i veckan gick in i ”the Reebok Era” finns fortfarande utrymme för förändring, omstrukturering och kanske framför allt förbättring.
HETAST JUST NU
Men inte vad gäller den mest kritiserade delen av avtalet, nämligen fighters löner. Många har klagat på det nya upplägget som innebär en fast summa för framträdanden i oktagonen baserad på hur många matcher man har gått i UFC. Detta blir enligt många en rejäl sänkning jämfört med förut då fighters och managers själva kom överens med en rad olika sponsorer och på så sätt tjänade brödfödan.
Trots att många enligt Bleczinksi trots Reebok-avtalet behåller sina sponsorer och därigenom fortsätter tjäna relativt bra pengar ser UFC:s nuvarande lönestruktur inte ut att förändras.
“We will be reviewing all aspects of the program on an on-going basis, however the current compensation has been laid out for the term of the partnership,” berättade Bleczinksi.