Får det lov att vara en grisrosa hoodie?
När jag stod där, i kön, och väntade på att få bli insläppt innanför grindarna på UFC 109 i Las Vegas förundrades jag över hur många före mig i kön som omedelbart stannade strax innan för metalldetektor-stationen för att inhandla så mycket UFC-prylar som fickorna kunde rymma. T-shirts, bältesspännen, handskar, linnen, shorts. Där fanns mängder och åter mängder med bråte signerat UFC. Och det sålde som schmöör.
HETAST JUST NU
Nu har UFC redovisat siffror för deras största merchandise-succé någonsin, nämligen UFC 110 i Australien. Där såldes det nämligen UFC-crap för hiskeliga 4,3 miljoner kronor. Ja, under en och samma kväll.
Dessa siffror är i det närmaste sinnessjuka och visar givetvis på hur ofantligt populärt UFC är även utanför USA. UFC sålde tröjor under sitt senaste event för betydligt mer pengar än vad Strikeforce lyckades dra in på biljettintäkter under den senaste galan (Miami). Scott Coker – bow down to the mighty power of UFC:s fula t-shirts.