Kort om MMA, eller KoMMA, är en ganska nystartad sektion på MMAnytt. Tanken är att det hela ska vara lite mer blogg-anpassat och att egna åsikter ska dyka upp här. Hittills har mest nyheter som inte riktigt platsat på första-sidan dykt upp här, men idag kände jag för att skriva av lite frustration. Det här är alltså helt mina egna åsikter, och bör inte beblandas med de andra skribenterna och andra som arbetar med sidan. Även om vissa säkerligen håller med mig.
HETAST JUST NU
UFC: Sweden sålde slut på bara 3 timmar, en rekordutförsäljning för UFC och kampsport överlag i Europa. Men var hamnade biljetterna? Många hamnade förstås i händerna hos lyckligt betalande fans, men främst hamnade de hos de så kallade biljetthajar. De företagens affärsidé är att köpa upp biljetter till evenemang så som konserter, hockeymatcher och MMA-galor, för att sedan sälja dom vidare till kunder för ett extremt saltat pris för att helt enkelt plocka mellanskillnaden rakt ner i fickan.
När det blev klart att intresset för UFC: Sweden var enormt så köpte de företagen upp så många biljetter de bara kunde hitta och resultatet var de här 3 timmarna hos Ticnet. Många reagerade väldigt negativt på detta, främst de stackarna som inte hann få tag på någon biljett och istället tvingas punga ut mer än dubbelt så mycket hos biljetthaj-företag i efterhand. Personligen ogillar jag dessa utsugar-företag enormt, och anser att något bör göras för att hämma deras affärsidé. Jag till och med gick så långt att jag ringde upp Ticnets press-kontakt och ställde honom mot väggen och frågade varför de ens tillåter företag som dessa.
Men nu till min poäng: För ett par veckor sedan damp det ner ett mail i min inkorg, där ett företag erbjöd sig att köpa en annonsplats på MMAnytt. Detta är inget ovanligt, och normalt sett har vi inga som helst problem att sälja annonsplatser heller. Det är ändå vår enda riktiga möjlighet att resa till bland annat USA för att täcka galor där. Men företaget som hade skickat mailet var just ett sånt här biljetthaj-företag som ville annonsera om biljetter för UFC: Sweden. Jag vägrar att utnyttja våra besökare för att tjäna några slantar på något som inte hör hemma, och vi tackade vänligt men bestämt nej tack till deras förfrågan. Sådan typ av reklam och företag är aldrig något vi kommer att ha på MMAnytt.
Men döm till min förvåning när reklambanners för just detta företag sakta men säkert dök upp på alla andra stora MMA-sidor i Sverige. Hur tänkte man egentligen här? Är en liten liten inkomst verkligen så mycket viktigare än integriteten av era besökare? Kanske för stunden, men i långa loppet då? Nej knappast. Regel nummer 1 bör vara att aldrig bryta förtroendet från dina besökare, för de är de som hjälper till att driva din sida framåt. De är de som i slutändan kan hjälpa dig att bli bäst, och de är de som gör sidan vad den är idag.
Skiter du på dom så kommer du få skit tillbaka, och egentligen är det inte mer än rätt.