Det finns biljetter kvar för UFC: Sweden. När jag gjorde en snabb sökning på blocket så hittade jag en biljett på parkett för 8 000 kr. Det är en ökning på 6 000kr för en plats på den 12:e raden. Ockerpriser säger vissa och har med viss mån rätt i det påståendet. Andra säger opportunister. Men vad säger man om ett företag som affärsidé har att köpa biljetter och sedan helt lagligt sälja dom vidare dyrt på en andrahandsmarknad?
HETAST JUST NU
Det finns ett par sådana företag runt om i Sverige, och det är i slutändan konsumenterna som blir drabbade av det när UFC: Sweden släpper sina biljetter. Ticnet är de som agerar sluss mellan konsumenterna och arrangörerna ser det här som ett växande problem.
”Ja, vi ser biljetthajar som ett problem på det sättet att de skapar oro och oreda då man undrar varför biljetterna sänds där och inte hos oss, eller det biljettbolag som ska stå för dom från början,” säger Mattias Hallgrim från Ticnet när MMAnytt.se talar med honom.
Ticnet är mycket väl medvetna om problemet och att det helt klart drabbar konsumenterna negativt. Det finns möjligheter att ta bort detta som ett fenomen, men inte som marknaden ser ut idag.
”Varför finns det biljetthajar?” frågar Hallgrim retoriskt. ”Svaret på den frågan är att efterfrågan på biljetter för något evenemang som är intressant är större än antal stolar som är möjligt att sälja. I normala fall på normala marknader, på flygplatsstolar till exempel, så går priset upp ju hetare det är. Men så fungerar det inte i evenemangsbranschen utan man har bestämt de priserna som gäller för evenemanget. Då finns det dom som du kallar för hajar, dem kan sätta det här i system. Okej, här ser jag att det kommer en artist eller att det händer något i Stockholm eller någonstans som folk är beredda att betala mer än det priset som är satt. Så då köper de biljetter på spekulation i syfta att sälja dom vidare.”
”Så svaret på frågan vad man ska göra är att på något sätt ha priser som är mer variabla, tycker jag. Det kommer man aldrig komma ifrån. Finns det 10 000 personer som vill se det här evenemanget men det är 20 000 som vill ha biljetter, då finns det alltid några som inte fick som är beredda att betala lite mer.”
”Det är en väg att gå, alltså rörligt pris egentligen,” säger Hallgrim. ”Men det är också upp till arrangören. För Ticnets roll är inte att bestämma priset. Vi verkställer bara möjligheten. Det är viktigt att ta med, då det inte är Ticnet som bestämmer om det ska kosta 500, 600 eller 300 kr.”
Men det är bara en möjlighet. Det finns andra alternativ.
”Det andra sättet är att göra personliga biljetter, om man säger att varje köpare måste köpa en biljett i sitt namn så den är helt personlig,” fortsätter Hallgrim. ”Så är ju till exempel flygbiljetter för du skulle inte köpa en flygbiljett i en annans namn. Men det är inte heller Ticnets beslut, utan det är arrangörerna som känner att det inte ska vara så krångligt att köpa en evenemangsbiljett. Att man ska behöva fylla i alla sina uppgifter, och namn och sedan legitimera sig när man kommer. Då blir det lite av en annan upplevelse.”
Samarbetar inte med bolag som säljer biljetter i andra hand
En fråga som ofta dyker upp när företag så som biljett.nu kommer upp på tapeten är att de samarbetar med Ticnet. Det är en normal frågeställning, för hur kan de annars få tag på alla dessa biljetter?
”Vi samarbetar absolut inte med dom,” säger Hallgrim. ”Vi har till exempel anmält ett bolag till konsumentombudsmannen för att vi anser att de sysslar med vilseledande marknadsföring. Normalt sett får man veta några dagar innan att biljetterna släpps och i samband med att biljetterna ska släppas så lägger de ut annonser om att de garanterar platser. Men faktumet är att det bara är en annons, dom har inga biljetter. Biljetterna ligger fortfarande låsta i Ticnets system. De vilseleder konsumenten.”
Ticnets köpvillkor tar tydligt upp att biljetter endast får köpas för personligt bruk. Att sälja biljetter vidare är inte tillåtet, och om de kommer på det så har de rätt att beslagta biljetterna och/eller att makulera dom. Men trots det är det väldigt svårt att stoppa handeln.
”Oftast så sätter arrangören att man kan köpa till exempel sex eller åtta biljetter per person. Men det räcker med att du samlar ihop till exempel tio kompisar och då har du plötsligt 60 biljetter. Förstår du? Jag har pratat med några av de företagen och de arbetar med en slags bulvan-struktur där de på olika sätt kommer över biljetter i syfte att vidaresälja dom. Att då neka någon att köpa, eller någon som surfar in på siten. Hur ska man veta vem som har ärligt syfte eller vem som har syfte att sälja dom?”
Så kan kanske en algoritm fungera? Om en person köper tio biljetter till Britney Spears, direkt efter köper tio biljetter till UFC: Sweden och sen går och köper tio biljetter till en opera, frågar jag.
”Ja, visst jag förstår hur du tänker,” svarar Hallgrim. ”Men det kan vara väldigt svårt att veta. Det kan vara någon som sitter på ett företag och ska gå med sin personal på de där tre grejerna. Vi kan förstås hålla ögonen på det, men det är väldigt svårt för oss att veta vem som har rent mjöl i påsen. Vi kan, och har gjort det ett par gånger, makulera biljetterna när vi märkt uppenbara bedrägeriförsök när de köpt till exempel 80 biljetter i samma transaktion. Men det är inte helt lätt.”
Myndigheterna är den enda lösningen
Problemet med företag som biljett.nu är att allt är fullständigt lagligt, nästintill. Det kryphål som Ticnet har lyckats finna för att kunna dra ner på skadan som företagen skapar är hur de marknadsför sig själva.
”Vi har anmält företag,” fortsätter Hallgrim. ”Men jag skulle vilja att myndigheterna var tuffare mot de här aktörerna. Det är en sak att en privatperson köper biljett och säljer till någon annan, det är inget vi vill stoppa. Det kan vara så att man får förhinder eller ångrar sig eller något sådant. Men det här är företag som sätter det i system och bedriver verksamhet baserad på den här svarta marknaden. Det tycker jag myndigheterna borde hindra dom att göra någon sådan marknadsföring som de gör. Vi skulle vilja se att den här anmälan som vi gjorde för några år sedan gav något mer. Det enda som hände var att de skrev ett brev till respektive aktör och bad dem sluta.”
”Problemet är att konsumentupplevelsen blir att man tror att det är någon maskopi som ligger bakom det här, och att de trissar upp priserna.”
”Jag ska säga såhär: det är inte alltid de har så mycket biljetter. Det är annonser du ser. Dom jobbar så att de sätter ut en annons och har till exempel 10 biljetter, och märker dom att det är en stor efterfrågan så börjar de jaga biljetter. De kanske går och sätter ut en egen annons på Blocket ’Biljetter köpes’, och så säljer de dom vidare med en viss förtjänst. Men det stora problemet är att de vinster som de gör går aldrig tillbaka till branschen. Artister och andra som uppträder får aldrig del av skillnaderna. Om biljetten kostar 500 kr och biljetten sen kostar 1000 kr på biljett.nu så den femhundringen har biljett.nu tjänat och inte de som ska ha den. När Ticnet tar betalt så skickar vi pengarna till arenan och artisterna, de som gör jobbet. Vi vill driva evenemangs-Sverige.”
För att kunna få en lösning på det här så kommer myndigheterna behöva agera. Det man själv kan göra är att få myndigheterna att förstå att konsumenterna hamnar i en risk när de köper biljetter på något annat sätt än orginalkällan. Skriv ett brev, ring ett telefonsamtal eller skicka ett mail till din närmaste myndighet. Vi kan inte stoppa biljetthajarna på egen hand, men om vi arbetar tillräckligt hårt för det kanske vi tillsammans kan få myndigheter att agera innan UFC kommer till Sverige till nästa gång. För man ska inte behöva lägga ut 8 000 kr för en biljett bara för att man råkade försova sig.
Det ska vara först till kvarn på lika villkor.