UFC verkar ha gått från en företagsmodell för andra att följa till en strikt styrd diktatur där den mildaste av kritiker slutar i krossade drömmar. Vad gick fel?
Sponsoravtalet med sportjätten Reebok har varit under stark kritik sedan det först annonserades. Allt från fighters uteblivna sponsorintäkter i förmån för Reeboks betydligt mindre utbetalningar till felstavade uniformer har rört upp starka känslor och kontroverser kring UFC:s nya samarbetspartner.
HETAST JUST NU
Kanske är det därför man reagerar såpass starkt på kritik. Man tog bort tungviktaren Brendan Schaubs (10-5) uniform från onlineaffären omedelbart efter det att ”Big Brown” uttalat sig kritiskt och drivit med Reebok under den populära podcasten ”The Fighter & The Kid”, sparkade den omtyckta oktagonläkaren Jacob ”Stitch” Duran efter dennes relativt milda uttalanden om läkarnas nya utstyrsel och verkar av allt att döma närma sig frågan med en skrämseltaktik. Har du åsikter? Har du något emot avtalet med Reebok? Sitt ner, var tyst, le och se glad ut. Annars..
Vad hände egentligen, hur uppstod den här situationen? Visst har UFC i stort sätt alltid kritiserats för både det ena och det andra vad gäller rättvis behandling av fighters och dylikt. Samtidigt har man åtminstone utåt sett alltid hållit en god ton och gett sken av att man har fighters intressen relativt högt upp på listan. Diverse bonusar och den ständigt överhängande möjligheten för vem som helst att stiga till toppen av sporten, fråga bara Conor McGregor (18-2) om den saken.
Efter Reeboks intåg har saker och ting alltså förändrats. Embedded-avsnitten är fulla av produktplaceringar och fighters visas vid varje möjlighet i sportjättens utstyrsel, leende och med tummen upp. Den minsta kritiken från fans, konstruktiv eller inte, besvaras med att en aggressiv Dana White attackerar folk på ett nästan barnsligt sätt. Man verkar ha gått från en häftig och nytänkande organisation lett av en svärande och smått galen VD, med kontroversiella figurer som expertkommentatorn Joe Rogan som alltid säger vad han tycker till ett typsikt modernt, tråkigt företag där man är rädd att uttala sig och måste tänka både en och två gånger innan man ger sin syn på att den huvudsakliga sponsor stavar ens namn fel och uppriktigt sagt inte verkar bry sig om själva produkten eller för den delen fighters.
Är det Reebok som ligger bakom denna tråkiga utveckling eller har det med något annat att göra? Är det en nödvändig fas efter sommarens stora förändringar eller en ihållande trend? Vad har egentligen hänt med UFC?