Efter nattens besked om hur mycket en fighter kommer att bli kompenserad i sponsorpengar när företaget Reebok blir den enda tillåtna sponsorn inuti oktagonen, så är de flesta överens om att detta inte blir någon förbättring för de atleter som tävlar. Men UFC:s VD Lorenzo Fertitta försvarar avtalet och säger att majoriteten av hans anställda är nöjda med avtalet.
Det har nu blivit klart hur mycket en fighter kommer att få i sponsorpengar när Reebok från och med juli blir det enda företaget som får synas i UFC:s oktagon. Siffrorna kan ni se här. Redan nu har många fighters inklusive Brendan Schaub, Tim Kennedy samt Matt Mitrione för att nämna några, gått starkt emot att dessa kompensationer skulle vara tillräckliga för att täcka förlusten av vad en fighter kan få in från sponsorpengar idag.
HETAST JUST NU
UFC:s VD Lorenzo Fertitta håller inte med utan säger till MMA Fighting att han tvärtom upplever det som att majoriteten av organisationens atleter är tillfreds med siffrorna och att det inte gick att få alla att bli nöjda: ”A lot of the provisions in the policy are as a result of discussions we had with athletes. I’m sure there will be those that aren’t excited about the policy, but I can tell you that the vast majority of athletes that we’ve spoken to are excited about the opportunity. They are excited about getting equipment designed specifically for the sport that they get to keep, they are excited about the uniforms and they are excited about the possibility of selling merchandise with their name on it”. Frågan är om verkligen Reebok-varor är att föredra framför pengar men Fertitta insisterar på att dessa utbetalningar är liknande de som en fighter får idag.
Säkrare för fighters
Att det inte går att göra alla nöjda är något som Fertitta och UFC var medvetna om innan de tog beslutet att samarbeta med Reebok men han anser att deras kompensation är rättvis: ”Certainly we knew going into this thing that we’re not going to make everybody happy, that’s an impossibility. What we tried to do was get as much intelligence as we possibly could by talking to managers and fighters managers over about an 18-month period and literally creating an entire database of where we felt the market was for fighters who were at different tiers, and we felt like we did a pretty good job of replicating the compensation that they were getting”.
Dessutom säger Fertitta att en tävlande inte längre behöver oroa sig för att inte få pengar då Reebok garanterar utbetalning tio dagar efter att ett event tagit plats. ”Also, when you look at it from a risk-return standpoint, these are guaranteed payments. They’re not going to have to run down sponsors, maybe not get paid. This money will be paid ten days after they have effectively competed in the event and adhered to the athlete outfitting policy. And then in addition, they get royalties on the gear that is sold with their name and likeness, and in addition they can continue to keep those [existing] sponsors”. Det går att ifrågasätta om Fertitta verkligen tror på allt han säger då betalningarna verkar små även för oss utanför branschen.