En av världens största företagen för idrott och sport-relaterade artiklar har gett sig in på MMA, och satsar först och främst på RFA.
Det blev idag klart från USA Today via MMA Junkie att storföretaget Adidas inleder ett flerårigt partnerskap med Resurrection Fighting Alliance. Företaget har planer att lansera en rad med diverse MMA-relaterade produkter.
HETAST JUST NU
”I feel like it’s a good fit for them to sponsor our organization, and we have big plans on how we’re going to activate Adidas with RFA,” sa organisationens vd Ed Soares.
Adidas Combat Sports och Double Ds (en underavdelning av Adidas) Christophe Desalles säger att de har större ambitioner än att endast tjäna på MMAs växande popularitet. Han menar att de vill få sporten att växa, och hoppas även på att kunna påverka legalisering av MMA i länder där det än idag finns formella förbud.
”We’re going to try to grow the sport of MMA,” sa Dessalles. ”It’s a very young sport. And for me that’s one of my goals in the next five years, to try to work with Ed Soares at the RFA and the UFC and help grow the sport globally.
”There are some countries in Europe, such as France, where MMA is still not allowed. Hopefully we can change that.”
Adidas har för tillfället redan en fighter som är sponsrad av företaget i UFC; lättviktaren och TUF: Brazil 2-vinnaren Leonardo Santos (12-3), men så som företaget satsar så lär det inte dröja allt för länge innan fler Adidas-sponsrade fighters dyker upp.
Adidas konkurrenter Nike har redan satsat på MMA, och sponsrar för tillfället bland andra Anderson Silva, Jon Jones och Junior Dos Santos.
Nästa RFA-gala med Adidas som partners går av stapeln redan på fredag, live från StubHub Center i Los Angeles. Tror ni att detta bäddar för att fler stora företag vågar satsa på MMA?