Hem > UFC > UFC skapar äntligen en typ av tungviktsturnering

UFC skapar äntligen en typ av tungviktsturnering


”Skadar sig nån av killarna skickar jag Goldberg efter dom. Du vill inte ha Goldberg efter dig.”

Det ser ut som att UFC har lärt sig ett och annat i slutet av 2009. Det var skador och avhopp varje vecka, vilket innebar att UFCs VD Dana White samt UFCs matchmäklare Joe Silva antagligen arbetade upp ett magsår eller två. Men oavsett så gick de ur striden lite smartare, och de syns när de nu planerar de kommande tungviktsmatcherna.

Nu är förstås inte Brock Lesnar helt och hållet frisk ännu, men han är på bättringsvägen. Det visade sig att UFCs tungviktsmästare inte dog ändå och det betyder att han kan försvara sitt bälte någon gång inom snar framtid.

Fast först ut har vi Antonio Rodrigo Nogueira vs Cain Velasquez som kommer ske på lördag under UFC 110. Och nu har Dana berättat att vinnaren i den matchen kommer få en chans mot Brock Lesnar. Kanske.

”[Nogueira and Velasquez], the winner of this fight puts them right in the mix because something could happen to either Shane or Mir in that fight where they couldn’t fight Brock, so the winner of this fight would fight Brock.”

”In a perfect scenario, Mir and Carwin fight, one of them wins, comes out healthy, and then we do the Brock fight,” säger Dana White.

Men nu är det ju inte ett perfekt scenario, och om vi lärt oss något från UFC 108 så kommer antagligen någon av de herrarna åka på cancer och HIV samtidigt som varmvattnet är slut i duschen och kaffet börjat mögla. Och jag har hört att det kan vara lite jobbigt att hantera.


Läs också:

  1. Dream ställer in sin lätt tungviktsturnering som skulle starta på Dream 14
  2. Dream flyttar sin lätt tungviktsturnering till Dream 15
  3. Aftonbladet skriver äntligen seriöst om MMA
  4. MMA kvalificerar sig äntligen till en legitim sport
Categories: UFC Taggar: , ,
  1. Ullan
    februari 18th, 2010 i 13:53 | #1 |

    Ok, känslan efter att läsa detta inlägg är som efter att läsa en artikel i aftonbladet eller expressen. Saftig rubrik men ingen täckning för den i själva texten varpå man känner sig lurad.

  2. Slangen
    februari 18th, 2010 i 14:01 | #2 |

    Jag vet inte varför men jag får känslan av att Martin saknade varmvatten o kaffe i morse?

    Jag ledsnar lite på de här quantumdramat. De ändrar förutsättningarna hela tiden. Säg en sak o håll er vid det. Go Velasquez!

  3. Frank Fenster
    februari 18th, 2010 i 14:14 | #3 |

    Dana sa det här för ca 1mån sedan, inte precis detta citat då det kommer från presskonferensen tror jag, men när Brock kom tillbaks från sin sjukdom så nämdes detta. Att om vinnaren mellan Mir-Carwin skulle skada sig, skulle vinnaren mellan Nogueira-Velasquez få titelchans mot Brock..

  4. ovespajk
    februari 18th, 2010 i 14:21 | #4 |

    Hade gärna sett vinnaren Nogueira/Velasquez möra vinnaren Mir/Carwin för att där få fram en ”finalist” till en titelmatch mot Brock. Hade dock tagit alldeles för lång tid tills en titelmatch men gillar idén!

  5. Ullan
    februari 18th, 2010 i 14:23 | #5 |

    @Frank Fenster

    Ok, det gör det till en turnering? Att vinnare Nog vs Cain hoppar in om vinnaren Mir vs Carwin skadar sig är ju en truism. Vem annars skulle hoppa in? Dos Santos? Ännu för anonym och alldeles för riskfyllt ur ekonomisk synpynkt med Dos Santos som HW champ. Lesnar är big bucks.

  6. Frank Fenster
    februari 18th, 2010 i 14:35 | #6 |

    @Ullan
    Det gör det absolut inte till en turnering, på presskonferensen togs även frågan om en turnering upp & Dana sade att det var ej att tänka på, klart & bestämt! Via länken kan man se presskonferensen i sin helhet..

    Om Cain förlorar detta möte tror jag att vi får se honom möta JDS, förutsatt att JDS klarar av Gonzaga förståss?!

    http://www.ufc.com/live/

  7. februari 18th, 2010 i 14:38 | #7 |

    @Ullan
    Haha, tack. Det var första gången jag blivit jämförd med kvällspressen. :D

    Det som gör det till en turnering är egentligen att om nu vinnaren mellan Mir och Carwin kommer ur matchen utan skador, så kommer vinnaren mellan Big Nog och Velasquez gå en match mot den som har bältet just då. Det var därför jag valde att addera orden ”en typ av” i rubriken också. Hade vi varit Aftonbladet hade vi skrivit ”UFC skapar tungviktsturnering” direkt istället.


    Antal poäng: 603 | Info
  8. februari 18th, 2010 i 14:43 | #8 |

    Exakt, vad säger ni nu då?

    Bra Martin, bra skrivit jag förstår din artikel den följer logikens alla ramar vilket inte alla läsare är kapabla till att göra.

  9. Frank Fenster
    februari 18th, 2010 i 14:45 | #9 |

    @Martin Johansson
    Är inte riktigt säker på det, eftersom denna fight går av stapeln på lör/sön & Mir-Carwin inte möts förrän 27/3-10. Det är dessutom Brock som kommer att inneha bältet ”just då” när Mir-Carwin fighten är klar, oavsett ev. skador?! Menar du inte att vinnaren mellan Cain & Big Nog kommer att få möta vinnaren av Mir/Carwin vs Lesnar?!

  10. Frank Fenster
    februari 18th, 2010 i 14:51 | #10 |

    @Exakt
    Exakt är bara ett perspektiv från en synvinkel, och jag måste bara tala om att ditt inlägg varken följer logikens eller grammatikens alla ramar, det säger jag i alla fall!

  11. Ullan
    februari 18th, 2010 i 14:54 | #11 |

    @Exakt

    Och där fick du en guldstjärna i Martins bok. Grattis!

    Att använda ordet ”turnering” för den beskriva företeelsen är att tänja ordets mening väl mycket och mer ett sätt att skapa hype, ”turnering” låter ju alltid spännande (associationer till Pride).

  12. Shogun
    februari 18th, 2010 i 14:58 | #12 |

    om dos santos vinner mot gonzaga borde han helt klart vara nr1 contender. Om nu carwin vinner men inte kan köra mot brock, så borde dos santos få chansen på interim bältet eller låt vinnaren mellan nog-cain möte mir-carwin och dos santos får titel shot mot brock


    Antal poäng: 95 | Info
  13. februari 18th, 2010 i 15:27 | #13 |

    @Frank Fenster
    Jo, precis. Det blev lite väl krångligt där ett tag. Det var precis så jag menade.

    @Ullan
    Det är en typ av turnering enligt mig, och det står jag fast för. Två måste mötas, en måste vinna för att kunna gå vidare till det ultimata målet som är bältet. Det är en turnering, även om den inte är uppbyggd så officiellt.


    Antal poäng: 603 | Info
  14. Shogun
    februari 18th, 2010 i 15:43 | #14 |

    @Martin Johansson
    Men varför måste du/ni alltid försöka försvara er, ni gjorde ett misstag så säg det bara.
    En turnering så börjar alla på 0 och går mot mål
    men nu så har brock redan bältet och är i mål, carwin eller mir kommer ha sitt skoj bälte….. ne du fattar….


    Antal poäng: 95 | Info
  15. februari 18th, 2010 i 15:53 | #15 |

    @Shogun
    Nja, det handlar väl inte om att försvara sig, det handlar om att svara på kritik. Det kanske låter som att vi försvarar oss när vi förklarar hur vi tänkte när vi skrev det förstås. Och jorå, jag fattar. :)


    Antal poäng: 603 | Info
  16. Headstomp
    februari 18th, 2010 i 15:58 | #16 |

    Har ju redan påpekats nu, men det här är lika mycket turnering som det brukar vara när det gäller titelförsvar i UFC – alltså inte alls. Man vaskar fram en lämplig ‘contender’ som får gå en titelmatch mot mästaren. Att det kommer en ny utmanare efter det är inget som gör hela UFC till en turnering.

  17. Leonardo
    februari 18th, 2010 i 16:04 | #17 |

    Jag tycker att vinnaren mellan Big Nog och Cain ska möta vinnaren mellan JDS vs Gonzaga och därefter utse en titelutmanare.. Om ingen skada sker hos dessa herrar så skulle tidschemat vara perfekt dessutom =)


    Antal poäng: 671 | Info
  18. Ullan
    februari 18th, 2010 i 16:05 | #18 |

    @Martin Johansson

    Att du väljer att göra en orimlig tolkning av begreppet står dig fritt, förvänta bara inget instämmande i din tolkning.

  19. februari 18th, 2010 i 16:07 | #19 |

    @Ullan
    Will do.


    Antal poäng: 603 | Info
  20. februari 18th, 2010 i 16:18 | #20 |

    Martin Johansson Vs. Ullan, SUB, rond 3

  21. Ullan
    februari 18th, 2010 i 16:39 | #21 |

    @Limpan

    Om du kan troliggöra att sajter som Sherdog, MMA Junkie och MMA Fanhouse skulle kunna ha en rubrik som lyder ”UFC finally creates a kind of Heavyweight Tournament.” på basis av:

    ””[Nogueira and Velasquez], the winner of this fight puts them right in the mix because something could happen to either Shane or Mir in that fight where they couldn’t fight Brock, so the winner of this fight would fight Brock.”

    ”In a perfect scenario, Mir and Carwin fight, one of them wins, comes out healthy, and then we do the Brock fight,” säger Dana White.”

    Ja, då klappar jag. :)

  22. affe
    februari 18th, 2010 i 16:58 | #22 |

    Jag hoppas såååå jäkla mycket på att Velasquez tar titeln från Lesnar/Carwin, det skulle vara kul


    Antal poäng: 347 | Info
  23. Shifty
    februari 18th, 2010 i 17:03 | #23 |

    Känns som att UFC glömmer att de har Junior Dos Santos, han har vunnit 4 matcher i rad och om han tar Gonzaga sen borde han vara med i bilden tycker jag? Alltså efter Brock har fått försvarat bältet borde Cigano få chansen mot Cain/Big nog


    Antal poäng: 256 | Info
  24. Adam
    februari 18th, 2010 i 17:47 | #24 |

    Jag tycker att Ullan och Frank Fenster vann genom tag-team taktik på en double-singleleg!!
    Sammarbetet gick lite skakigt i början men sen krossade dem!
    Shogun gjorde även ett inhopp som var sista spiken i kistan!

  25. ahs
    februari 18th, 2010 i 18:25 | #25 |

    Tycker det är alldeles för allvarligt att skämta om cancer – den tar alldeles för många liv.Inte ett dugg roligt.Det finns saker man inte bör skämta om o cancer är en av dom.Urdåligt – tummen ned x 1000

  26. HyunJin
    februari 18th, 2010 i 18:31 | #26 |

    Tunering? WTF?! Knappast! Osmakligt att avsluta med HIV och cancer, desutom!

  27. Petter H
    februari 18th, 2010 i 18:47 | #27 |

    @ahs

    @HyunJin
    Kom igen nu pojkar, så farligt är det väl inte. Allt beror väl på i vilket sammanhang man gör det. Löst tagna så är det bara namn på sjukdomar.


    Antal poäng: 1056 | Info
  28. ahs
    februari 18th, 2010 i 19:35 | #28 |

    Visserligen Petter – men jag har sett på nära håll hur cancer förstör en älskad vän – då är det fan inte roligt ska jag säga.Ger tummen ned totalt för Martins skämt – o en jäkla massa tummar ned för den person som ger tummen ned för att man inte tycker att cancer är nåt att skämta om.

  29. Greentea
    februari 18th, 2010 i 20:35 | #29 |

    Väääääääääääääldigt gammal nyhet. Läste det här innan jul har om jag inte minns fel.

    WAR Nog!!

  30. Punka
    februari 18th, 2010 i 21:03 | #30 |

    Tycker det är lite tråkigt då jag anser att Velasquez är mycket mer värd en bältes chans än Mir, Mir är jätte duktig ja men hans förra match var mot Kongo som Velasquez redan hade bånkat skiten ur och där med borde han vara längre upp på ”stegen”… Men aja Big Nog vs. Velasquez kommer nog bli en grym fight så något gott kommer det ju ur det :D


    Antal poäng: 510 | Info
  31. homan
    februari 18th, 2010 i 21:18 | #31 |

    @ahs
    Det är bara de UTAN cancer som tycker det är jobbigt med cancer skämt, dvs moralkärringar.

  32. februari 18th, 2010 i 21:34 | #32 |

    Carwin förtjänar bälteschans mest av alla i HW divisionen.

    Frank borde köra minst 2 fighter till imo.


    Antal poäng: 413 | Info
  33. ahs
    februari 18th, 2010 i 21:58 | #33 |

    Kommentar raderad på grund av förolämpningar. //Moderator

  34. Punka
    februari 18th, 2010 i 22:10 | #34 |

    @ahs
    Men släppt det nu för fasen, Ni tycker olika that’s it!

    Winning an argument on the Internet is like winning a contest at the Special Olympics you may have won but you’re still Retarded


    Antal poäng: 510 | Info
  35. Hamid
    februari 18th, 2010 i 23:01 | #35 |

    Jag vet inte vad som var den äldsta nyheten här. Danas uttalande eller Punkas citat av Special Olympics hahaha :-)

  36. Punka
    februari 18th, 2010 i 23:43 | #36 |

    @Hamid
    Old but gold ;)


    Antal poäng: 510 | Info
  37. Norre
    februari 19th, 2010 i 00:02 | #37 |

    ahs :
    Visserligen Petter – men jag har sett på nära håll hur cancer förstör en älskad vän – då är det fan inte roligt ska jag säga.Ger tummen ned totalt för Martins skämt – o en jäkla massa tummar ned för den person som ger tummen ned för att man inte tycker att cancer är nåt att skämta om.

    Min Farmor dog i blodcancer. Men inte fan tycker jag att man inte kan skämta om bara för den saken skulle. Mer skämt om Cancer tack, din PKfjant.

  38. Tompa
    februari 19th, 2010 i 01:32 | #38 |

    Försöker följa den blodröda tråden i allt som skrivits, men tråden försvann någonstans med logiken. Hur som haver är detta svårt ;) Vinner Big Nog samtidigt som Carwin förlorar mot Mir innebär titelmatch mot Lesnar. OCH (!) Vise versa (Carwin vinner och Big Nog förlorar). Däremot skulle både Big Nog och Carwin vinna, innebär ett VS mot varandra INNAN fighten mot Lesnar! Det vore grymt. Sedan tror jag absolut INTE att UFC låter JDS eller Gonzaga klättra förbi varken Big Nog, Mir, Carwin eller Cain på något sätt till bältet. Alldeles för tidigt skede! Iaf om man ser det ur den ekonomiska synvinkeln för hela UFC. Vore det inte särskilt klokt. Man kan spekulera hur mycket man vill, ser fram emot en grym helg nu!

  39. ahs
    februari 19th, 2010 i 15:50 | #39 |

    Raderad kommentar på grund av förolämpningar //Moderator

  40. ahs
    februari 19th, 2010 i 16:34 | #40 |

    Nå då provar jag så här då : Norre tänk på vad du säger – cancer är grymt,jag vet vad jag pratar om.Få se om detta får vara kvar då eller om detta oxå är en förolämpning.Jag vet ju att Norre är en favorit till Martin så man vet ju aldrig.

  41. ahs
    februari 19th, 2010 i 17:15 | #41 |

    @Norre
    Det var så sant jag glömde ju -Snorre – nej förlåt mig knorre,tror jag det var, skrev att jag var en PK fjant – är det tillåtet att hälsa honom det tillbaka eller är det en förolämpning tro ….lite osäker där, men jag får väl se om kommentaren tas bort av moderator eller inte.Måste försöka lära mig vad som är tillåtet o vad som inte är tillåtet här.Jag vet ju redan att kritik mot Brock o Fedor t.ex är inte bra – däremot spekulationer om t.ex Overeem o Mir..det går bra.Det är liksom ett visst urval som är tillåtet att kritisera men inte andra – måste försöka komma i håg det.Nää men GSP glömde jag – han får man inte heller kritisera – ni som kan det här systemet kan väl upplysa mig om hur det funkar.

  42. Norre
    februari 20th, 2010 i 03:27 | #42 |

    ahs :
    @Norre
    Det var så sant jag glömde ju -Snorre – nej förlåt mig knorre,tror jag det var, skrev att jag var en PK fjant – är det tillåtet att hälsa honom det tillbaka eller är det en förolämpning tro ….lite osäker där, men jag får väl se om kommentaren tas bort av moderator eller inte.Måste försöka lära mig vad som är tillåtet o vad som inte är tillåtet här.Jag vet ju redan att kritik mot Brock o Fedor t.ex är inte bra – däremot spekulationer om t.ex Overeem o Mir..det går bra.Det är liksom ett visst urval som är tillåtet att kritisera men inte andra – måste försöka komma i håg det.Nää men GSP glömde jag – han får man inte heller kritisera – ni som kan det här systemet kan väl upplysa mig om hur det funkar.

    öhm.. Med tanke på att du har citerat mig får jag väl ge dig någon form av svar. Tack för smeknamnen Knorre och Snorre. ermm.. det är väl allt..

    Jag kan ju se har att du har svårt att behärska dig då två av dina kommentarer har blivit censurerade pågrund av att du är otrevlig mot folk. Onödigt för man väl säga.

    Jag kan av egen erfarenhet tro att du har ADHD, eller liknande personlighetsstörning.

  43. Alfred von Kneebar
    februari 20th, 2010 i 20:06 | #43 |

    @Norre
    Varför ens kalla någon PKfjant? Värst vad folk tar illa upp för att det berör någon illa. Alla har inte samma ”humor” men sitt du och garva åt dina cancerskämt om det gör dig lycklig – men försök respektera dom som fan inte tycker det är roligt! Vissa blir upprörda och du kan helt sonika ställa diagnoser över nätet? Wow.

  1. Inga trackbacks än.

Regler
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

  • Inga personpåhopp, förolämpningar, spydigheter, fighterbashing, rasism eller liknande.
  • Behandla varandra med respekt, och behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
  • Läs igenom det du skrivit en extra gång innnan du postar det.
  • Aggresivitet har ingen plats på den här bloggen, sådant blir vi av med i träningslokalerna.
  • Presentera inte spekulationer som fakta. Ha bevis och grund för dina påståenden.
  • Alla kommentarer bör tillföra något till diskussionen.
  • Håll er till ämnet. Vill ni lämna tips på nyheter vi inte behandlat gör det då här.

Följs inte dessa regler har moderatorer rättigheter att ändra och/eller ta bort ditt meddelande.
Snälla, tänk till en extra gång innan du postar din kommentar.

Avatar
Vill du ha en bild brevid din kommentar, registrera då din mailadress och ladda upp en bild på www.gravatar.com. Skriv sen i din epostadress ovan så dyker bilden upp.

Bilder och video i kommentarerna
Du lägger till bilder i kommentaren genom att skriva [img] och [/img] i din kommentar. Tex: [img]http://www.dinsida.se/bild.jpg[/img]. Video från till exempel Youtube, Dailymotion eller Vimeo kan läggas till genom att bara skriva url:en till videon. Mer info här.

Poängsystemet
Du måste vara registrerad för detta. Läs mer om poängsystemet här.