Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Gå till toppen

Topp

Martin Johansson: Det är inte Jon Jones fel att UFC 151: Jones vs Henderson blev inställt, det är UFCs egna fel

Martin Johansson: Det är inte Jon Jones fel att UFC 151: Jones vs Henderson blev inställt, det är UFCs egna fel

Wow. Det var det enda jag tänkte på när jag fick reda på vad som hänt. Jon Jones har haft sönder UFC 151. Det var så enkelt som UFCs VD Dana White förklarade det åtminstone. Men om vi ska titta lite närmare på det hela – Är det verkligen så enkelt?

Från början så skadade sig Dan Henderson allvarligt. Så pass allvarligt att vi inte vet när han kan tänkas att återvända, men han kommer definitivt inte att kunna deltaga på UFC 151 om 9 dagar. UFC fick reda på detta, och började leta efter en ersättare. Lyoto Machida tackade nej med erbjöd sig att möta Jones vid ett senare tillfälle, men en person som är på väg till lätt tungvikt i form av Chael Sonnen tackade ja. När UFC sedan stolta gick till Jones så tackade han i sin tur nej till den matchen och menade att det skulle bli Jones största misstag i sin karriär.

Detta innebar att de inte längre har möjlighet att hålla ett huvudevent, och matchen skulle bli inställd. Om vi då tittar på matchkortet som det en gång sett ut så vore det naturliga att Jake Ellenberger vs Jay Hieron skulle bli det nya huvudeventet. Men det är ingen huvudattraktion. UFC skulle knappt komma sälja över 100 000 pay-per-views (PPVs), vilket skulle vara en katastrof för dem. Så de valde helt enkelt att ställa in galan helt och hållet, och placera Lyoto Machida framför Jon Jones på UFC 152 istället.

Dana White kallade Jones beslut det mest själviska och mest äcklande beslut han någonsin varit med om. Han hånade Jones om att han hade så mycket pengar så han kunde hoppa över en match, men att han inte tänkte på alla de andra på matchkortet som nu inte får lön, något som många av dom desperat behövde för att kunna försörja sina familjer.

Fel tänkt.

Att UFC 151 ställdes ligger helt och hållet på UFC. Det var dem som byggde upp matchkortet från början. Det var dem som stoppade in ett delat huvudevent som inte kunde klara av pressen att ta över som ett riktigt huvudevent. Det var dom som helt enkelt inte byggde upp ett tillräckligt starkt matchkort. Allt vilade på huvudeventet, och när det föll så föll även galan. Dana White kan skylla hur mycket han vill på Jon Jones, men problemet de nu står med är att de inte har tillräckligt många starka profiler i UFC för att kunna hålla så många galor som de önskar de kunde.

Självklart ligger det lite på Jones att tacka ja till en match mot någon som Chael Sonnen. Men tänk om det gick till på ett annat sätt. Tänk om både Jon Jones och Dan Henderson plötsligt skadat sig två veckor innan en gala. Vad skulle UFC göra då?

Att UFC 151 ställdes in är åtminstone till 80-90% UFCs egna fel. Om UFC är så pass stora och starka som dom påstår att dom är, varför fanns det ingen riktig plan B?

Läs allt om kampsportsvärldens nyheter på MMAnytts Allstyle >>

  • David Schörling

    Gör det till en FX/Fuel-gala…

    • yonsson

      Precis min tanke! Kör ändå, men gör det gratis. Det tråkiga är ju dock för alla som betalat biljetter, flyg och hotell bara för att se huvudmatchen.

  • Maddafakkah

    Jon Jones är nu den enda mästaren som tackat nej till en match. Bra där!

    • Guest

      Silva har tackat nej

      • http://twitter.com/sarlucic Joel

        till?

        • yonsson

          Vitor

  • http://twitter.com/lesnar911 Lesnar911

    Ufc’s fel också. Men när du är champ är du en CHAMP. Och då ska du IMO vara redo för vad som helst. Speciellt när du har en helt jävla trainingcamp bakom dig och möter en fighter som tar fighten på 8 dagars notis. Även två brottare. Varav en såklart gillar att stå mer nä den andra.

    Sedan finns det andra på kortet som också vill ha betalt som nu inte får det.

    Sedan har jon jones sagt att ”han fightas för pengar” Detta skulle göra så han tjänade mer pengar än mot henderson förmodligen.

    Alltid tagit Jones i försvar (bortsett ifrån dui) men nu vettefan. Verkar vara Gregg Jackson som övertalade jon dock.

    Väldigt besviken på Jones. Ska bli intressant och sa vad som sägs framöver.

    ps. mer respekt nu för Chael är någonsin. Det är en fighter. Win or lose.

  • http://www.facebook.com/anders.isaksson.102 Anders Isaksson

    Självklart är Jon Jones roten till misären

  • GSP ftw

    Håller med vissa om att en champ alltid skall säga ja till viss del…..men wtf, låta Sonnen snacka till sig en match till, oavsett hur ball jag tycker han är så förtjänar inte han att möta JBJ.

    Håller med att UFC borde haft en bättre plan B

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=1466980668 Isak Ramić

      Håller med dig helt och hållet.

  • Jonte14

    Håller med. Tänk om de delat alla de där pengarna dom gjorde av med för att promota jones – henderson till att promota resten av kortet också. Skulle knappast ha ställt in då.

  • http://twitter.com/jenseSWE Jens ☠

    För att om ufc ska pumpa ut galor som de gjort i år, så kan de bara ha en HÖG profilmatch per gala, tyvärr. med vissa undantag.

  • http://www.facebook.com/filip.hedning Filip Misfit Hedin

    Han borde inte ens ha möjlighet att tacka nej till en fight, är man champ så får man fan möta dem som UFC säger att han ska möta!.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001638602708 Aram Sarkisjan

    Håller med dig till 100 % Martin. Bra skrivet!

  • jonzyjonzy

    I’ve said it before and will say it again; the ”super cool” deal with Fox is going to puncture the enigmatic MMA @ UFC.

  • PodoplataSimon

    Håller halvt med.

    Co-Main var från början Ellenberger vs Koscheck och den matchen hade helt klart kunnat vara ett reserv-Main Event.

    • kralbin

      Precis min tanke med.

    • tojo77

      Inte på en PPV-gala. Ge mig gärna en numrerad gala med ett så svagt main event som Ellenberger-Koscheck. Båda torskade sina senaste matcher och är ännu en bit från att gå match om contender.

  • http://www.facebook.com/milado.zit Milad Samadi

    De hittade en alternativ lösning, han tackade nej. = Arbetsgivaren hittade en annan tjänst att erbjuda medarbetaren, medarbetaren tackar nej. Arbetsgivaren är boven???

    Faktum är att Jones är full av skit – ”jag vill inte ta matchen mot machida för den säljer dåligt bla bla”.

    Här får han en matchning…trots att det är om 9 dagar, så skulle kortet säljas som smör. tackar nej – är du mästare så tar du dig an alla du erbjuds.. Big creds till chael imo och ännu än gång visar Jones hur löjligt fake han är.

    • Falconary

      Exakt, Jones Jones accepterade inte fighten mot Chael och skulle inte acceptera någon annan fight heller för den delen heller. Han skulle nog gömma sig ifall UFC nämnde Alexander… Hur kan det vara UFC:s fel ifall Jones vägrar fightas mot ersättare?

      • ivey2

        UFCs fel att hela deras kort kollapsar över en match. Duh, läste du ens artikeln eller bara rubriken?

        • Falconary

          Ja, läste du?

          • ivey2

            Ja, som sagt inte Jones som satt ihop resten av kortet och att det inte håller måttet kan inte han beskyllas för.

          • Falconary

            Varför kan inte han beskyllas om han vägrar acceptera en ersättare? Jag säger inte att det bara är Jones som är skyldig, det är delvis UFC:s fel, men huvudelen ligger på Jones. Jag har följt UFC i över 5 år och ALLTID när det funnits en ersättare så fortsätter man som vanligt. Jag har aldrig varit med om att huvudeventet skrotas eftersom ”mästaren” vägrar fightas mot en ersättare, aldrig… Och nog fick Dana sig en chock…

          • http://www.facebook.com/milado.zit Milad Samadi

            Det finns ju inte.. speciellt inte samma person som veckan innan säger ”Jag vill inte möta Lyoto för hans matcher säljer inte..” Han får den BÄSTA matchsäljaren och då passar det inte. Bones är full av skit och han har gjort bort sig rejält. Säg vad man vill om UFC men de blev inte störst i världen inom MMA genom att ta tips av ivey2.

        • http://www.facebook.com/milado.zit Milad Samadi

          Ja jag läste det hela.. men faktum är att ingen av de andra matcherna håller ekonomiskt för UFC. Kom inte med ett skitargument att de tjänar redan så bra så de kan ta det.. Det hanlar om business och PR. Att en titelhållare tackar nej till att möta chael som kommer från lägre viktklass och är omatchad är pinsamt. För att göra en lång historia kort.. han Jones tackat ja hade galan ägt rum, han tacka nej så galan togs bort. Dvs en match bar galan och han visste vad som skulle hända om han inte tar matchen..

  • http://twitter.com/bjorkentropp Peter

    Gillar inte Jones men håller med. DW är ute på hal is nu. Börjar bli tröttsamt att folk inte förstår bättre och accepterar att korten nuförtiden är sorgligt tomma. En match ska bära ett helt kort?? Nej, tack. Bättre var det förr…

  • nitohu

    Så kan man väl inte resonera.Visst är det sant att UFC borde ha haft ett starkare co main event.Men jag tycker nog kortet såg rätt intressant ut som helhet ändå.Och hittils så har ju UFC kunnat lösa kniviga situationer i sista stund ändå.Visst kunde bägge ha blivit skadade och visst kunde alla ersättare tackat nej om den ena blivit skadad.Men det är ju ändå bara hypotetiska situationer.Där man skulle ha kunnat skylla allt på UFC.I detta riktiga fall, i den verkliga Världen och i nutid däremot.Så är det väl ändå ganska så självklart att det är Jones fel att galan blir inställd.

    • tur_i_ful

      Och Greg J. För det är han som styr å ställer till det i kulisserna.

  • http://www.facebook.com/petter.vanderzwan Petter van der Zwan

    Tack @Martin Johansson. Skönt med någon som skriver med lite eftertanke och analys innan knivarna börjar slipas.

  • http://www.facebook.com/petri.dahlstrom1 Petri Dahlström

    Tack. Bra skrivet.

  • http://twitter.com/Burreburre Stefan Burman

    Jag citerar Joe Lauzon tycker han sammanfattar det ganska bra:

    ”Not only has this screwed over all the fans that bought tickets, non refundable airfare, took off work, made arrangements, etc… but think of all the fighters. Fighters that put in full camps, flew people in that helped them trains, etc. By the time I am actually fight, I spend close to 20k between corners, flights, expenses, coaches, etc… and then to have the whole show cancelled because ONE guy didn’t want to fight. This ONE guy that had trained an entire camp, who was the CHAMP and at the top of his weight class, who was going to fight someone who didn’t do the camp, and was fighting UP a weight class.I have always been a big Jon Jones supporter… but I would be FURIOUS if this happenned to me and I was on the card. To call is scorched earth wouldn’t do it justice.”

    • http://www.facebook.com/milado.zit Milad Samadi

      word!

      • Cactus

        WORD!!!

  • Falconary

    Håller inte med alls. För det första så är det Jon Jones som vägrade acceptera fighten mot Chael Sonnen. Chael som precis förlorat hårt mot Anderson Silva. Ser sig Jones som världens bästa så hade han accepterat matchen utan att ens behöva tänka över det.

    Och tror du att Jones skulle acceptera en fight mot Machida på 8 dagars notis? Eller nån annan fighter överhuvudtaget? Isåfall får du tänka om. Det är inte UFC:s fel att Jones vägrar fightas mot nån annan än Dan.

  • Jie

    Säm,sta skräp jag läst

    • ivey2

      Mycket bra artikel, Martin träffar helt rätt i sin analys.

      • http://www.facebook.com/people/Gustav-Fahlström/552724352 Gustav Fahlström

        du är sosse

        • http://www.facebook.com/henrik.johansson.35762 Henrik Johansson

          skulle det vara negativt? ser inte poängen med din kommentar.
          var din mening att smäda?

      • http://twitter.com/SNAJPAh Christopher

        ligger du med Martin på en daglig basis? sluta slicka röv.

  • Carlos

    JJ har fått för mycket luft helt enkelt. Han vill inte möta en fighter som kan ta ner honom och låt honom jobba på ryggen. Personligen tror jag ryggen är hans svaga sida, så svag att han riskerar sitt bälte för mycket. Därför väljer han att tacka nej. Det är fegis jones som bär allt för den inställda galan – enligt mig!

  • Nico Bellic

    http://www.ustream.tv/recorded/24909209 2:01:40 för telepressern

  • http://www.facebook.com/daniel.ochirosi Daniel Ochirosi

    Ditt resonemang är helt fel!!…alla galor är mer eller mindre uppbyggda kring huvudmatchen!!…självklart försöker man hitta en ersättare till den fighter som pga skada uteblir…Dana Whites fel var att han gav Jones ett val, hans skulle bara ha gett honom ett ultimatum: antingen tar du dig an den motståndare vi ställer framför dig eller så blir du av med din titel!!…om Jones villa kalla sig själv champion måste han kunna slå vem de än ställer framför honom…Shogun vägrade inte möta Jones när denne, med kort varsel, ersatte en skadad Rashaad Evans!!…in my book är Shogun är mycket mer värdig mästare än Jones någonsin kommer att bli, trots att han förlorade!!

    • ivey2

      Jones ÄR så stor att han har rätt att säga nej till en match om han känner för det, that’s simple.

      • Alexander Villar

        det är okej att vara egoist

  • Cactus

    SKITSNACK!!

    Martin du har snott dina ”ÅSIKTER FRÅN MMAFIGHTING” som du alltid brukar göra. DU ÄR EN RIPOFF!!

    • http://www.facebook.com/people/Gustav-Fahlström/552724352 Gustav Fahlström

      hahaha truuue

    • tojo77

      Eller så tänker man efter först, skapar sig en egen åsikt, innan man som ett dumt jävla får bara lyssnar på vad Dana White säger och skriker att allt är Jon Jones fel. Du får det att verka som om man behöver vara Einstein för att fatta att Dana White söker syndabock för eget klanteri.

  • http://www.facebook.com/milado.zit Milad Samadi

    Chris Weidman erbjöds sig möte Jones också =)

    • Michael Bressler

      Gjorde han? Har du någon länk? Coolt i så fall! :)

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Maskinen-Högborg/584782417 Lennart Maskinen Högborg

    Du har rätt i din analys om att matchkortet förövrigt inte var starkt nóg att själv bära galan, och att Jones inte kan skyllas för det, men Jones är fortfarande en stor fitta som inte tar matchen mot Sonnen. Låt oss hoppas att Machida tar bältet från honom. Sonnen hatr än en gång visat att han är en ”company man” som han själv brukar uttrycka det.

  • Calitri

    Håller inte alls med. Visst hade det varit en sak om UFC ej kunnat erbjuda en fight, alternativt typ att siffror (ppv buys, gate) efteråt varit dåliga, då hade man kunnat skylla på tunt kort och brist på stjärnor osv. MEN Jon Jones är fan ett namn stort nog att bära en gala, så tycker det är sjukt synd att han inte tog fighten. UFC 151 Sonnen – Jones hade ju förmodligen blivit en av de mest köpta galorna. Sen fanns det ju dessutom från början ett ganska starkt Co-event så.

    Tycker det är extremt tråkigt att Jones gång efter gång skjuter sig i foten. Han är en sanslöst grym fighter, och sen första fighten i UFC har jag varit helt såld. Men hans beteende gör det fan svårare och svårare att gilla han. Nike – Just don’t… :’(

  • http://twitter.com/alexanderthor Alexander Thor

    en del av alla pengar UFC ”kastat bort” på marknadsföring osv kunde de ju erbjuditit Jones som extra bonus för att tacka ja till en match mot Chael.. jones är ju ändå match-redo vilket chael antagligen inte är,

  • yonsson

    Jag tror att det är fler titelhållare som hade tackat nej med så kort varsel. Anderson t ex.
    Man hade ju dock kunnat skriva in en klausul i kontraktet att JBJ skulle få en omedelbar rematch om han förlorade. Jag tror dock att JBJ hade stoppat Sonnen ganska enkelt.

  • pellemon

    verkar som att alla blivit helt galna.. jones fel att hendo skadar sig? jones fel att ufc sattihop ett kort som inte håller? jones fel att ufc ställer in galan? Att INTE ta matchen på 9 dagars (där de flesta dagarna kommer att ägnas åt brutal deff) förvarning mot nån random snubbe är snarare att ta sporten mma seriöst

  • Jesper Hansson

    Helt rätt beslut utav Jones!
    Han är där han är idag pga av noggrant uträknade planer och väl utarbetade game plans.
    Det finns en anledning till att sådana som Travis Wiuff (m fl, som fightas mot vem som helst när som helst) ALDRIG kommer att bli mästare och skörda framgångar som Jones.

    Dana White är förövrigt likadan som min chef.
    Om jag svetsar ihop något som jag har fått ritning på, och det sedan visar sig vara fel projekterat så är det jag som får skäll, och det framställs som mitt fel. Trots att det är han själv som har projekterat fel från allra första början.. =/

    • Ivan_den_onde

      Ja för UFC och organisationen har ju inget att göra med Jones framång.

      Han är inte alls skyldig DW och co något, även om de promoteat honom som fan, gett han möjligheter, sponsoravtal, för att inte nämna att de är hans arbetsgivare också…?

  • http://twitter.com/alexanderthor Alexander Thor

    hela MMA-världen är ur balans

    • tojo77

      Haha, dagens sanning! Plötsligt är det WW3!

  • http://twitter.com/NoelNavarro95 Noel Navarro

    EN RIKTIG CHAMP TACKAR ALDRIG NEJ TILL MATCHER, PUNKT SLUT!

  • Jesper Hansson

    Jag vill även minnas att det fanns en viss Rich Franklin som tackade ”nej” mot vår käre Alexander.
    Lustigt att det inte blev samma liv i luckan när det hände.. Tvärtom så vill jag minnas att en viss Dana hade väldigt bra överseende för det, och förstod precis hur Franklin tänkte.
    Många saker är vår lille mysfarbror Dana, men konsekvent kan ingen anklaga honom för att vara iaf.

    • kralbin

      Ganska enkelt, Alex match på det kortet var inte såpass viktig att hela eventet stod och föll med det.
      Dana är ”business man”, han är ”konsekvent” när det gäller att tjäna pengar på galorna.

  • Duffy

    Jag undrar faktiskt varför han tackade nej? Vad är den egentliga anledningen?

    • nitohu

      Han är mentalt efterbliven.That’s why

  • http://www.facebook.com/SimonBerglund Simon Berglund

    Amen!

  • Jesper Hansson

    Både Sonnen och Weidman erbjöd sig att möta Jones. Varför inte slänga ihop ett main event mellan just Weidman och Sonnen? Om dem kan tänka sig att möta Jones med 9 dagars varsel så kan dem ju lika gärna möta varandra, dem är ju trots allt i ”samma” viktklass.
    En vinst för Weidman skulle även definitivt avgöra att han faktiskt är rätt man på tur för Anderson Silva, och en förlust skulle ge starkare skäl för UFC att sätta ihop den så kallade ”super fighten” mellan Silva och GSP.

  • http://www.facebook.com/Mr.kasti Mika Koski

    Sonnen är en äkta fighter !

  • http://twitter.com/Shesuus Cecils Folks

    Ja det var för mycket skit under main event MEN JON JONES ÄR EN JÄVLA KÄRRING SOM INTE VÅGAR MÖTA EN MW UR FORM!

    Jones verkar missat Nike’s slogan – Just o it!

    • LassanaDiarra

      Det handlar inte om att våga, utan förtjäna. En titelmatch är en titelmatch. Fortsätter man slänga de till höger och vänster förlora den sin värdighet, så JJ gjorde rätt för MMA!

      • Baz3

        Och du anser att det är Jon Jones uppgift att välja vem som förtjänar det? Här trodde jag att arbetsgivaren bestämmer hur deras företag sköts…

  • kralbin

    Jones kommer att erfara att hans karriärs största misstag kommer att vara det motsatta, nämligen att tacka nej till Sonnen… Generellt sett så är en mästare i UFC värdefull så länge han har bältet, men utan bältet går det snabbt utför om man inte ställt upp för arbetsgivaren innan, se bara Tim Sylvia. När Alex tagit bältet så riskerar nu Jones att snabbt hamna i kylan…

    Nike lär ju få svårt att sälja Jones-kläder så den kollektionen lär bli kortvarig. Lägg därtill rattfylla och otrohet tillsammans med att Jones hittills haft svårt att få mycket fans.

    Visst tog UFC en risk när man ersatte Josh Kos med Hieron men sånt hör affärer till. Jones borde tänkt ett steg längre innan han tackade nej…

  • MartinEriksson84

    Jag hade inte ens koll på en enda av de andra matcherna på kortet men JA, det fanns ingen annan stor match. Rätt stort misstag av UFC att planera en gala så. Mandalay Bay börjar nästan bli en otursarena.

  • http://twitter.com/larssonchr Christopher Larsson

    Jävla oskön jävel den där John Jones.

  • http://twitter.com/Toksone ToksOne

    Märkligt utspel tycker jag att kliva in men försvarsartikeln. Men så kan man göra :)
    I grund och botten har alla rätt att bestämma vilka dem är i sina yrken, MEN när man har ett sånt jobb som Jones har så får man även acceptera att folk tycker till om deras val.
    Den enkla sanningen är att Chael precis vann en cirka 5000 nya twitter followers och ca 1000 personer som kommer älska honom galet mycket på plats när han kliver upp i nästa match. Jones däremot kan få lyssna på bu-rop när han gör sin nästa walk-in.

    Igen då: alla får bestämma hur och när dem vill fightas men det formar deras profil, popularitet och på sikt deras framgång i sporten baserat på fanstöd och mediaprofil.
    Att leta någons fel i detta känns skevt även om det kliar såklart!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=660347892 Per Svedin

    Bra och korrekt skrivet!
    Sen, vem i hela helvetet kan ärligt påstå att Jones VS Sonnen vore en bra match? En rättvis match? En förtjänad match?

    Sonnen i all (falsk) ära, men han har förlorat två gånger mot en champ, med mindre reach och sämre brottning. Sen snackade han nyligen skit om Jones, allt troligen i ett välplanerat syfte att börja hypa en match mellan honom och Jones. Jag är sällan en man som faller för konspirationsteorier, men att Sonnen snackar skit om Jones, Dana påstår att Sonnen ej skall möta Jones, H-bomb blir skadad och Sonnen erbjuder sig ta fajten under samma vecka?!?!?! Sen blir Jones syndabocken i allt?
    FEGT av UFC

  • lacopa

    alla här på sidan är såna barn fjollor!!! (95%) ”yyy vi stackars fans”
    yyy gnäll gnäll. svälj kuk era fjantar! ni älskar suga vita amerikaners
    DICK!! tror ni att en ufc fighter ska ta en fight för eran bögiga skull
    vem fan tror ni att ni är!!!? skäms ni inte? dessutom the champ haha ni
    är skratt retande! speciellt inte den sorgligaste pajasen någonsin chael
    sonnen. han förtjänar inte det ett skit. ”en månad utan ufc” fyfan
    asså. kolla lite mer på sonen videos under tiden så ni överlever=)

  • lacopa

    riktigt bra artikel, vilket tyvär är ovanligt här på mma nytt. men det är sant, ni alla människor blir förblindade och dras med i denna usa bullshit propaganda. dana white snälla den största pussyn och hycklaren. sen att ni hyllar sonen hahah storkäft/dopare.. twi twi twi. han skulel blivit tok knockad första minuten. det är synd om alla fighters som tränat hårt(som jones) och nu forlorade chansen och pengar. men man måste göra smarta val i livet det är inte gladiatorerna i coloseum för er som snackar ”mn nobbar inte en match” det är strategiskt och proffs nivå dessutom deras jobb. och sen ja om man skulle ge nån annan chansen snälla, VEM I VÄRLDEN FÖRTJÄNAR DET MINDRE EN SONEN!!?

  • Cactus

    Martin Johansson försöker bli nya Ariel Helwani Haha :D

  • magicfrilla

    Här är du helt fel ute martin. Tyvär. Bedrövlig analys. UFC är en arbetsgivare som ger nya möjligheter till en stor skara människor. Det blev ett gupp på vägen, ett gupp som kunde planats ut. Men som inte gjorde det pga en ”Brat” som nu satt käppar i hjulet för en hel drös individer. Så du menar att UFC alltid ska bygga upp superstarka kort som för övrigt inte går med tanke på de anställdas matchingar istället för att en människa ska tacka JA till en bra möjlighet???

    Gå och lägg dig

    • LassanaDiarra

      Värdelös kommentar. I slutet av dagen är detta EN SPORT och du måste ha i åtanke att vi snackar om en titelmatch. Fans brukar jävligt ofta kritisera UFC för att det mer och mer börjar bli en freak show och allt för många som inte förtjänar en titelmatch får en och ordet titelmatch förlora meningen, men ändå står man bakom beslutet att ge Chael Sonnen chansen i LHW utan att i princip gjort en jävla match i viktklassen det är sinnes sjukt och absolut helt och hållet UFC’s fel att allt raserade.

  • http://www.facebook.com/people/Gabriel-B-N-Norburg/634036077 Gabriel B. N. Norburg

    chael sonnen: ”
    I always knew I’d win the UFC light heavyweight championship; I just didn’t know it would be by forfeit. ”

    ligger något i Sonnens smack talk denna gång. UFC borde skriva om reglerna så att den champ som tackar nej till en fight i egna divisionen förlorar bältet, jag menade Jones bangade ju ur för att han inte var säker på att han skulle slå Sonnen, en sonnen som var långt ifrån form och nyss bytt viktklass, en sonnen som inte skulle ha tid att träna överhuvudtaget! tackar man nej till en sådan fight ska man inte få kalla sig bäst i världen längre

  • http://www.facebook.com/mathias.olsson.12 Mathias Olsson

    Jon Jones sviker MMA-communityt och MMA-nytt applåderar? Det är väl inte Jon Jones som ska avgöra vem som är värd en titelmatch. Visst, de satsade för mycket på ME .Och ja, en en storkäftad mellanviktare kanske inte är den den bästa bokningen rent sportslig. Men detta är inget jämfört mot den förlust som görs genom att ställa in en hel gala. Och du menar jag inte UFC:s uteblivna pengar, jag menar fansen som beställt resor, hotellrum, tagit ledigt från jobbet och så vidare för att gå på denna gala plus alla fighters som får utebliven försörjning plus deras anhöriga.

  • http://www.facebook.com/jacob.unanderscharin Jacob ‘Schlain’ Unander-Schari

    Gillar hur du kallar detta UFC’s fel.
    Ska man ALLTID ANTA att fighters i ett main event blir skadade? Nu har många högprofilierade fighters slagits redan i föregående cards och man måste ge uttrymme för nytt, mer okänt blod i octagonen när ska man annars göra det ? Det finns en anledning varför UFC aldrig behövt ställa in ett event förut, för är det är för jävla duktiga på att klippa och klistra på väldigt kort varsel och lyckats rädda events i över 11 år. Man som fighter måste alltid vara beredd på att sin motståndare kan skada och därför förberda sig för en ny motståndare, det är för fan en del av ditt jobb som fighter. Du lever för att fightas och därför ska du banne mig ställa upp oavsett vem dom ställer framför dig.

  • HighFour

    Men satan vad dumma i huvudet ni är! JA, det är ok att tycka illa om JJ för att han tackade nej till en titel-match med tre dagars förberedelser. Men att UFC lägger ner en gala pga av att huvudmatchen ställer in tyder ju på en rejäl osäkerhet i deras verksamhet. Speciellt nu när det på sista tiden varit så många fighters som skadat sig. ”Vad händer om JJ och DH skadar sig och huvudmatchen ställs in?” De måste ju för fan ställa sig den frågan och ta fram en lösning!

  • Pingback: Jon Jones ber om ursäkt till fans och fajters | MMAnytt.se

  • http://www.facebook.com/stjarneborn Christian Stjärneborn

    Fy fan för hälften av er, bara några månader sen så hyllade ni han till skyarna. Men nu så tackar han nej och ni börjar gapa direkt. Inte en käft här hade varit på plats och sett på matchen live, inte någon hade betalat för att se matchen streamad. Okej vi har en handfull som kanske hade gjort detta, ni andra som sitter på kammaren och internetkrigar om hur besvikna ni är och kallar honom en fitta som förstör sporten bör tänka om och blicka tillbaka på när ufc inte ens sändes i den mån den gör idag, fan kommer ihåg när man fick ladda ner gamla galor och sitta och skrika på de ”coola” fighterserna.

    Väx upp och inse att din lilla svenssonröst på ett litet svenskt mmaforum aldrig kommer nudda de här krigarnas närvaro, dvs bespara dig själv dina knapptryck och håll käften, tro hälften av oss som läser gallorna ni spyr ur er är bullshit.

    Nuff said, gå vidare och se fram mot nästa gala istället!

  • http://twitter.com/MartinBrag1 Martin Brag

    de är 100 % ufcs fel att det har ställts in för tänk om både jj o dh
    hade blivit skadade då hade det också ställts in. Och vem eller vilka
    hade alla skyllt på då? jo på DW och ufc för att dom inte har en backup
    plan men eftersom nu JJ sa nej då fick Dana tok spel för han tror att
    han är nån jävla Gaddafi som styr och vill att alla ska slicka hans röv,
    och utan att tänka efter gick han ut med att säga att galan är inställd
    och allt är JJ fel. Eftersom dana hanterade denna situationen som har
    gjort så har vi ju bevis på hur dum han är.. Liksom JJ har suttit i
    veckor och kollat och studerat Dan H alla matcher och sen få veta att
    man ska möta nån som man inte har lagt en sekund på att studera utan att
    chansa en match och riskera att bli av med titeln. Och vrf JJ är så
    överlägsen och bra är just förbereder sig så extremt mycket och inte
    bara fysiskt.

  • Pingback: Jon Jones släpper korset och skyller på Dan Henderson | MMAnytt.se

De senaste nyheterna

UFC

Alistair Overeem vs Travis Browne bokad till UFC on Fox Sports 1

22 maj, 2013 |

Matchen mellan Alistair Overeem och Travis Browne är flyttad från UFC 164 till UFC on Fox Sports 1.

Enligt tidigare rapporter var det planerat att tungviktarna Alistair Overeem och Travis Browne skulle drabba samman på UFC 164 men UFC har valt att flytta stormatchen till debuten på UFC on Fox Sports. Matchen kommer vara en del av galans huvudkort men förväntas inte att vara galans huvudattraktion.

Alistair Overeem gjorde sin UFC-debut på nyårsgalan 2011 då han besegrade Brock Lesnar via teknisk knockout redan i den första ronden. Det var sedan tänkt att han skulle möta Junior Dos Santos om tungviktstiteln … Läs mer

Tolv ögonblick: Mohammed Abdallah har ett hem hos Trophy MMA

22 maj, 2013 |

- Vi på Trophy älskar sporten MMA och sysslar med detta både som aktiva och numera som promotors. Det vi vill se och dela med alla är framstående fighters som bör synas mer i ljuset. Vi är baserade i Malmö och valet faller naturligt på Malmö-fighters. Med det sagt betyder det inte att övriga fighters i vårt avlånga land inte kan fightas här, tvärtom är dem ytterst välkomna. Mohammed Abdallah är just en sån krigare med ett riktat fokus. Hans match sist på Trophy visade en lite mer sansad och taktiskt fighter, men han gick bara en riktning och det … Läs mer

Paul Sass, Rob Sinclair och Martin Stapleton skriver på för Bellator

22 maj, 2013 |

Bellator har nu lagt till tre brittiska talanger till sin lättviktsdivision vilket meddelades under kvällen. Dessa är Martin Stapleton (12-1), Rob Sinclair (12-2) samt förre UFC-fightern Paul Sass (13-2).

”Our talent development team does the best job in MMA by bringing hugely talented fighters to Bellator from around the globe,” säger Bellators VD Bjorn Rebney. ”The No. 1 question I get from fans is, ‘When will a U.K. television deal be completed with Bellator?’ With these three signings, along with a roster already featuring the likes of Paul ‘Semtex’ Daley, Ronnie Mann and Michael Page, we are setting the table … Läs mer

MMA

IMMAF inför en anti-dopingkommitté

22 maj, 2013 |

För IMMAF är detta en hektisk tid. Det 20:e officiella medlemslandet Finland har precis anslutit sig till förbundet, de förväntas ta över MMA som sport från FILA, och de kan nu presentera en anti-dopingkommitté.

“Battling performance enhancing substance abuse is crucial not only to ensure fair play, but most importantly from a health and safety perspective,” skriver IMMAF i ett officiellt uttalande.

IMMAF hoppas på att kunna vara WADA (World Anti Doping Agency)-godkänd inom ett år och kommer i och med det att ha samma typ av dopingkontroll som andra stora sporter runt om i världen. Ordförande för denna … Läs mer

Video: Första videoklippen från EAs UFC-spel

22 maj, 2013 |

Igår för visningen av Xbox One uppvisades de första glimtarna av deras nya UFC-spel. Tillsammans med video från speltilvlerkarna EAs NBA, Madden och FIFA-spel fick vi se några korta klipp från UFC-spelet, där vi får se Anthony Pettis berömda ”showtime”-spark mot Benson Henderson. Det verkar dock som att den videon vi får se från spelet är färdiganimerad, och inte nödvändigtvis spelbara moment. EA Canada använder sig av den nya Ignite-teknologin, spelet förväntas släppas inom ett år.

Tre UFC-spel har släppts för den nuvarande generationen av spelkonsoler, och tillverkades av Yukes. Spelen har fått mestadels bra kritik både från spelrecensenter. EA Sports MMA … Läs mer

UFC

Video: Countdown till UFC 160: Velasquez vs Silva 2

22 maj, 2013 |

UFC 160 rullar igång i helgen. I huvudeventet har vi en returmatch mellan tungviktsmästaren Cain Velasquez och Antonio ”Bigfoot” Silva där tungviktstiteln denna gång står på spel. Innan dess kommer vi att bli bjudna på matcher mellan Junior dos Santos och Mark Hunt samt Glover Teixeira vs James Te Huna.

Så inför dessa tre matcher så har UFC satt ihop en countdown-video i tre delar, uppdelat på de tre olika matcherna. Högst upp har vi Velasquez vs Silva, och nedan har vi Dos Santos vs Hunt och längst ner ligger Teixeira vs Te Huna.

Läs mer

Jacob Volkmann: ”I’m going to expose the UFC as much as I can”

22 maj, 2013 |

Den forne UFC-fightern Jacob Volkmann släpptes från organisationen med ett matchfacit på 6-4 i organisationen. Sedan dess har han inte haft mycket bra att säga om sina före detta arbetsgivare, och menar att han planerar att avslöja för allmänheten vad han anser att UFC verkligen står för.

Efter att ha förlorat två utav sina tre senaste matcher släpptes Jacob ”Christmas” Volkmann (15-4) från UFC, trots att han vunnit sex av hans åtta senaste matcher i oktagonen. I en intervju med Above and Beyond MMA berättade Volkmann att han är väldigt missnöjd med UFC, och säger att organisationens fighters inte behandlas … Läs mer

UFC

Gegard Mousasi intresserad av en match mot Vitor Belfort eller Yushin Okami

22 maj, 2013 |

Gegard Mousasi har sedan vinsten i sin oktagon-debut i april i år talat om en flytt till mellanvikt. Nu har den forne Strikeforce-mästaren en bra uppfattning om vem han vill möta efter helgens UFC-gala.

Inför sin UFC-debut på UFC Stockholm 2013 drog Gegard ”The Dreamcatcher” Mousasi (34-3-2) på sig en knäskada, men höll tyst om det och gick ändå match mot Illir Latifi (7-3, 1 NC), som ersatte en skadad Alexander Gustafsson. Mousasi tog hem ett tydligt enhälligt domslut efter att ha kontrollerat och fört matchen på fötterna i tre ronder, därefter berättade han om sin knäskada, och att det … Läs mer

UFC

Bekräftat: Josh Barnett återvänder till UFC

22 maj, 2013 |

Före detta tungviktsmästaren i UFC Josh Barnett (32-6) återvänder till oktagonen. MMAjunkie kunde bekräfta uppgifterna idag och uppgav officiella källor inom UFC.

Barnett vann tungviktsbältet på UFC 36 2002, efter att ha besegrat Randy Couture på TKO i andra ronden. Tiden som mästare blev inte lång. Barnett testade positivt för anabola steroider, fråntogs sitt bälte och lämnade organisationen. Sedan dess har ”The warmaster” varit en kringresande frilansare som tävlat för bland annat Pride, Affliction, Sengoku, Dream och Strikeforce. Utan att ta en betydelsefull titel igen, eller etablera sig långvarigt inom någon organisation, har Barnett fortsatt vara högt rankad. Bland listan … Läs mer

UFC

Roy Nelson möter Stipe Miocic på UFC 161

22 maj, 2013 |

Sedan UFC 161 förlorade sitt main event när Renan ”Barao” Pegado blev skadad, har UFC arbetat på att lägga in fler huvudmatcher som ersättning. Galan har nu fått tillskott av en tungviktsmatch mellan Roy Nelson (19-7) och Stipe Miocic (9-1), som lutar åt att bli en hårdhänt stående duell.

Nelsons status i divisionen har aldrig varit högre än den är just nu. Sedan förlusten mot Fabricio Werdum 2012 har ”Big country” vunnit tre på raken, samtliga via knockout i första ronden. Den mest betydelsefulla segern skedde mot Cheick Kongo för en månad sedan. Nelson var i början av sin karriär … Läs mer

Ben Askren vs Andrey Koreshkov och Douglas Lima vs Ben Saunders bokas till Bellator 97

22 maj, 2013 |

Bellator har nu meddelat att welterviktsmästaren Ben Askren (11-0) kommer att försvara sin titel på Bellator 97 i juli. För motståndet står förre turneringsvinnaren Andrey Koreshkov (13-0). Man kommer även att utse nästa utmanare på titeln då en vinnare i årets welterviktsturnering ska koras i mötet mellan Douglas Lima (24-5) och Ben Saunders (16-5-2). Läs mer

Flertalet kampsportare på plats under pågående skottlossning och oroligheter i Husby

22 maj, 2013 |

Det pågår för tillfället stora oroligheter i Husby vilket startade under söndagen samtidigt som Sverige spelade VM-final i hockey mot Schweiz. Flertalet ungdomar ställde till med skadegörelse då man tände eld på bilar och även kastade sten på poliser och räddningstjänst som var på plats för att släcka bränderna. Vad som ska ha startat upploppet är att en 68-årig Husby-bo förra veckan dödades av polis vid ett polisingripande i statsdelen.

Under kvällen så har ett 30-tal kampsportsprofiler från olika delar av Stockholm tagit sig till Husby Centrum. Detta har man gjort på eget initiativ för att försöka ta kontakt med … Läs mer

UFC

Rashad Evans vs Dan Henderson ny huvudmatch på UFC 161

21 maj, 2013 |

Det meddelades under natten till söndag att Renan ”Barao” Pegado missar titelmatchen mot Eddie Wineland då han åkt på en fotskada. Dana White bekräftade sedan detta och informerade om att matchen troligtvis inte blir av men att det var ännu inte var bestämt.

Nu har UFC meddelat via Twitter att den nya huvudmatchen istället är Dan Henderson mot Rashad EvansBarao ej kommer att kunna gå match.

Både Henderson och Evans kommer från förlust då Evans förlorade mot Antonio Rogerio Nogueira på UFC 156 och innan det åkte han också på en förlust då han utmanade Jon Jones om … Läs mer

Matchmäklarna: Lovande Europeiska talanger – Del 1

21 maj, 2013 |

Européer är på framfart inom MMA, det går inte att säga emot. Med starka talanger som irländske Conor McGregor, Sveriges egna Alexander Gustafsson, och nog med lovande ryssar för att fylla en minibuss, så finns det gott om anledningar att se på vår egen kontinent för framtida titelutmanare. MMAnytts matchmäklare har tidigare tagit en titt på europeiska fighters inom UFC, och potentiella matcher på hemmaplan, vi tar nu en titt på europeiska fighters som med största sannolikhet kommer att gästa oktagonen en vacker dag.

Vi finner fighters från flera olika europeiska länder i detta inslaget på två delar. I det … Läs mer