Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Gå till toppen

Topp

56 kommentarer

Chael Sonnen: ”Jon Jones är avsevärt mycket bättre än Anderson Silva”

chael-sonnen2

Chael Sonnen har mött Anderson Silva vid två tillfällen. Första gången var han även nära på att vinna när han vunnit fyra ronder, men i den femte ronden så satte Silva en triangel på Sonnen som tvingades att klappa ut. Det andra mötet avslutades snabbare än så och strax under två minuter in i den andra ronden avslutades matchen via en TKO där Silva behöll sitt mellanviktsbälte.

Numera befinner sig Sonnen i lätt tungviktsdivisionen och är inplanerad att möta Jon Jones i en match om hans lätt tungviktsbälte den 27 april. Inför det här så var Sonnen en gäst på Fox Sports Radio och förklarade skillnaden mellan de två titelhållarna.

”I think there’s a big gap between them,” berättade Sonnen. ”I think that Jon Jones is considerably better, I think he’s the best talent our sport has ever seen. Jon comes out there with something new every time,. Some trick that it appears he’s making up. Stuff I’ve never seen.”

Det han talar om här är bland annat armbågsjabbarna som han använde i matchen mot Rashad Evans, eller kanske till och med den berömda spinning elbow-attacken han använde i matchen mot Stephan Bonnar. Men vad än Jones kan hitta på så lovar Sonnen att han inte kommer att ge upp i första taget.

”I am 100 percent offense and from the second the referee says, ‘Go.’ I will. I will come across and I will bring the fight to him. I may go down, he’s a good fighter, I may go down but I promise you I will go like a gangster and I will be firing the entire time.”

Martin Johansson

  • Marcus Andersson

    Vad gör Anderson Silva med Belfort? Knockar honom med en frontkick i första ronden, Jon Jones tar sig 4 ronder för att sedan vinna på submission. Jag vet att MMA matte inte fungerar och så där, och att Jon Jones utan tvekan är en av de bästa talangerna någonsin om inte den bästa.. Men jag är övertygad om att A. Silva är den bästa genom tiderna och är en typ av naturbegåvning som också skulle vinna i ett möte mot Jones. Innan ni börjar babbla på, DESSA ÄR MINA ÅSIKTER. PS Chael tror att Bisping,Okami och Weidman skulle vinna mot Anderson också, Chael tror alltid att The Spider ska förlora…

    • Stefan

      Jag tror att du har fel. Men innan du babblar på, dessa är mina åsikter.

      • Marcus Andersson

        Fel om vad? Att Anderson är GOAT?

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=527651303 Delimedjac Aldin

      håller helt och hållet med förstår inte hur du har 3 dislikes… hur man vänder och vrider på det så är A.Silva bäst igenom alla tider. Stefan har ingen aning hur du kan säga att han har fel vart har han fel? … Jones är otroligt bra men inte nära Spider kolla Belfort matchen och kolla hur Belfort vill ha en ny match just pga att han kände han har en chans mot han varför vill han inte ha rematch mot Silva för?… sen oxå Chael säger detta för att hypa matchen tänk efter lite…

      • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

        Du får inte glömma att båda har mött Bonnar också, där Silva imponerade mer.

      • Ivan_den_onde

        Vitor har visst bett om en ny silva fight, det du säger stämmer inte.
        Sen funkar inte mma-Matte sådär, Jones har inte åstakommit lika mycket i sporten, men han är TVEKLÖST den största talangen sporten någonsin sett, skulle Anderson gå upp och möta Jones skulle han troligen förlora, nedtagning+ hellbows

        • saif_lee

          Anderson skulle sannolikt förlora mot Cain Velasquez också… Visst är jämförelsen orelevant? ;) Anderson Silva är hittills den största talangen MMA någonsin har sett. Har har dominerat motståndare efter motståndare och är så otroligt tekniskt överlägsen så man häpnas varje gång man ser honom fightas. Jon Jones däremot har enligt mig bara mött Machida som är värt namnet. Vad än folk tycker så tycker jag inte att Rashad imponerat alls på ett bra tag. Detsamma gäller Shogun som förlorat varannan fight i UFC, och detsamma gäller självklart Rampage och alla som lever kvar från pride-tiden och sin popularitet från pride. Att folk påstår att Jones mött hårdare motstånd är enligt mig bara så otroligt korkat.

          • Ivan_den_onde

            What? Att Anderson skulle förlora mot Cain? jag förstår inte var du kommer ifrån…

            ”Anderson Silva är hittills den största talangen MMA någonsin har sett” Jag skulle säga att Jones är det, men berätta, hur definierar du talang?

            Att du dissar Jones motståndare är bara skrattretande( då du samtidigt insinuerar att Anderson skulle ha mött _bättre_ motstånd),

            Att du påstår att Rashad Evans inte är en imponerande fighter, är enligt mig, så otroligt korkat…

            ”Har har dominerat motståndare efter motståndare” Ja, förutom de motståndare han då blev slagen av,( vi kan räkna bort Yushins BS ”vinst), men han har blivit slagen, och tyckte inte han dominerade så hårt i första fighten mot Chael…

            Men då du inte tycker Rampage Jackson, Rashad Evans, Shogun Rua,( och tydligen inte Vitor belfort heller) är legit motstånd, vem på Andersons lista är det?( då kan vi alltså räkna bort Belfort…).

            Vad tycker du om (följande fighters Anderson mött när han varit champ) Travis Lutter, James Irving, Thales Leites, Patric Cote, en pensionerad Stephan Bonnar. Dessa är ju trots allt inräknade i din lista av” motståndare efter motståndare”. Is it not?

            Silva är grym, men han skiner i UFCs kanske svagaste division. Frågan är bara vem som är bäst, rent skicklighetsmässigt( mest komplett osv), för meriterna kan ingen ta ifrån Anderson, och inget Jones kan göra åt just nu.( möjligtvis om han plockade HW bältet IMO).

            Men om Jones, i Anderson ålder, har fler titelförsvar, och gått obesegrad genom UFC( dvs, fortsätta som han gör), skulle du erkänna honom som nr 1 före spindeln?

            För, jämför man Jon Jones 25 år, med Anderson Silva 25 år, vinner en av dem rätt enkelt… Överlägset skulle jag vilja säga

          • saif_lee

            Jag jämförde mot Cain eftersom den är lika orelevant som att Anderson skulle fightas mot Jones (eftersom du påstod att Jones skulle vinna).

            Du påstår att jag dissar Jones när du i själva verkar dissar den största talangen MMA någonsin sett, Anderson Silva, och påstår att Jones har mött mer legit motstånd, vilket enligt mig mening är helt felaktigt. Anderson har mött minst lika bra motstånd. Tittar man på recordlistan på Anderson Silvas motståndare så har dessa herrar presterat och gjort minst lika bra ifrån i UFC som Jon Jones motståndare.

            Jag påstår att Rashad de senaste åren inte imponerat alls. Annars kan du gärna nämna senaste fighten han imponerade förutom mot en döende Ortiz. Han imponerade inte mot Rampage, inte mot Phil, inte mot Thiago Silva, kunde inte avsluta nån av dem.

            Majoriteten av Silvas titelförsvar har varit mot legit motstånd under sin tid. Chris Leben kom från 18 fighter och hade förlorat bara ett av dessa innan han mötte Silva. Franklin var på en 8 fighters winstreak. Nate var på en 6 fights winstreak. Anderson Silva mötte Franklin en gång till som hade 27 figther i bakom sig med endast förlut mot Machida och Anderson Silva i deras första möte. Coté hade en vintstreak på fem fighter, detsamma gäller Thales Leites, som dessutom hade 15 fighter innan med endast en förlust. Sen har vi Griffin som precis vunnit över Shogun och Rampage (som Jones vunnit över och får så mycket cred över).

            Lägg därtill Demian Maia som imponerat stort flertalet gånger, Okami som också imponerat enormt i UFC med väldigt många vinster, sen ska vi inte glömma bort Dan Henderson och Sonnen…
            Nu har vi Weidman som alla tycker är värd en titelfight och han ligger på en 5 fightswinstreak i UFC, minst lika mycket som övriga fighter Silva mött i sina titelförsvar. Kommer Weidman också viftas bort vid eventuell förlust trots att han imponerat innan fighten?

          • Ivan_den_onde

            First off, Anderson silva har kroppstypen för att slåss i LHW, han gör det bra, och ser inte liten ut mot stora LHWs som griffin och bonnar. Det är självklart inte irrelevant

            ”Tittar man på recordlistan på Anderson Silvas motståndare så har dessa herrar presterat och gjort minst lika bra ifrån i UFC som Jon Jones motståndare.”

            Nej, de har de inte, att du sitter och pratar winstreaks är nästan helt meningslöst, när du inte sitter och kollar på deras skillset…

            ”öh Chris Leben hade blablabla” ja, folk TRODDE vid den tidpunkten chris leben var en mycket bättre fighter än vad han var var/är. So?

            Du måste givetvis titta på vilket motstånd man har vunnit mot när du börjar prata record, och även skillsets. Kimbo Slice har ett perfekt record på 7-0 i boxning, är han en bra boxare? Är han ”legit”, kan han utmana om en titel? Eller kan det vara så att hans motstånd inte varit det bästa?

            Thales Leites är inte ens med i UFC, du tar inte upp travis lutter alls( han är OCKSÅ cuttad), vad är ditt argument, att folk trodde dessa var bättre än de är? Travis Lutter tar du inte heller upp,( också cuttad av UFC btw,) James Irving då? Han hade faktiskt en gång i tiden ett record på 7-0… Men guess what, cuttad… Sist jag såg han slåss så var det på en polsk gala där han förlorade…

            Alla dessa ingår i listan du tidigare pratade om” Alla silvas imponerande motståndare”, (där du alltså inte inkluderar Vitor Belfort btw).

            ”Han imponerade inte mot Rampage, inte mot Phil, inte mot Thiago Silva, kunde inte avsluta nån av dem”

            Det är din åsikt att vinster över toppmotstånd inte är imponerande… Sista fighten innan han mötte Jones var mot Phil Davis, jag tyckte Rashad imponerade enormt, och det vill jag minnas att de flesta analytiker tyckte.

            Han dominerade på marken mot Phil som är en ” four-time NCAA Division I All-American”, men visst, inte lika imponerande som att slå killar som inte får vara kvar i UFC…

            Dan Henderson är LEGIT, Dan the man, Hendo, vann ju faktiskt första ronden mot Silva, men försökte stå med spindeln och blev såklart sönderplockad.

            Chael Sonnen är, trots att jag gillar karln, en endimensinell fighter, med ett halvbra record. Komigen, HUR bra är Chael Sonnen, egentligen?

            Mark Munoz är ju ett toppnamn i MW, men i LHW var han mest känd som killen som blev KTFOad av Matt Hamill.

            Sen försöker du hypea Weidman…

            Det roliga är, att man från din argumentation är att Chael verkar vara den mest värdiga motståndaren Jones har mött,( personligen tror jag han kommer bli överkörd) Vilket känns absurdt…

            Så, Okami, Henderson och Chael? = toppvinsterna? Jake sheilds har ju slagit 2/3 på den listan…

            Att Silva ibland fått möta, kanske inte det absolut bästa motståndet, kan ju han såklart inte klandras för dock, det ska vi ha klart för oss.

            GSP hade ju Dan Hardy, som får anses som missmatchad att slåss om titeln.

          • saif_lee

            Men det du inte förstår är att argumenten du lägger upp mot Anderson Silva kan göras mot Jon Jones också. Enda skillnaden är att Anderson Silva mött legit motstånd mot fighters som presterat väldigt bra ända tills de mötte Anderson och fick sin dröm om bältet krossat, och därefter har många av de presterat sämre. Det du tittar på är deras dagsläge, men det är lika idiotiskt som att titta på hur Muhammed Ali presterade under sina sista år.
            Många presterar sämre pågrund av den krossade drömmen och pågrund av ålder. Hur många fighters har Anderson Silva haft titelförsvar mot och som alldels innan varit på en nedförsbacke? Inte särskilt många. Jon Jones däremot har mött fighters som redan var på en nedförsbacke… Och om några år har UFC kickat flera utav dessa eller så har flera utav dessa gått i pension efter att inte kunnat plocka fler vinster, precis som många utav Anderson motståndare. På vilket sätt har Jones mött mer legit motstånd? Bara för att han mött mer populära fighters? Det är absurt. Du försöker nedkreditera Andersons motståndare och det kan man göra mot Jon Jones motståndare också. Vem är det du tycker som är så oerhört värda namnet? Tycker du att man ska kolla på vilket motstånd motståndaren vunnit över innan fighten så kan man göra detsamma med Jones motståndare.

          • Ivan_den_onde

            Haha, så du påstår alltså på FULLASTE allvar, att eftersom de har förlorat mot Anderson, så har de blivit sämre. Det låter ju som om du pratar soul calibur här, Anderson har skördat deras själar, och nu är de inte bra längre, eftersom han krossade dem…

            Om vi säger såhär, Fighters som Rashad, Shogun och Machida har figurerat på flera top 10 p4p listor, det har knappast Thales Leites, hur bra du än vill få honom till att vara( innan hanm mötte silva).

            Ta huvudet ur fanboysanden nu, du grepper efter halmstrån, men verkar dock veta hur mindsetet är hos flera elitidrottsmän.

            Jag tycker GSP är grym, men han hade sin fight mot Hardy, och det är tydligt att Hardy aldrig var en bra fighter nog att gå om titeln, Silva har haft flera” hardys”….

            Jones motståndare har gjort mer i sporten, är allmänt mer väl ansedda, och du blundar fortfarande för skillsetet.

            Sen var det du som skulle börja” nedkreditera” _jones_ motståndare, då alla( även alla hatare) är överens om att han möter toppmotstånd, du försöker påstå att killar som Travis Lutter, Thales Leites, James Irving, Patric Cote, Chris Leben faktiskt ÄR toppmotstånd,men att de blev sämre efter att spindeln harvestade deras själar/whatever du insinuerar. Löjeväckande säger jag.

            Rashad Evans, Rampage Jackson, Shogun Rua, Lyoto Machida, är MYYYCKET svårare att snacka ner än Silvas motståndare, så är det bara, vare sig du vill det eller inte. Bara att titta på deras skillset, rank och status inom MMA världen. Jones är en skickligare fighter, om än inte lika flashig standup( nästintill dock, IMO) men han har även brottningen, och en GnP som är second to none.

          • saif_lee

            Är det inte logiskt att en person bryts ned mentalt efter att tränat sig till blod och tårar, i år efter år efter år, fightats och kämpat i ÅRATAL, för att till slut få chansen att fightas om världsmästarbältet och… förlora, totalt, blev totaldemolerad… Hur påfrestande är inte det mentalt för oerhört många? Du tycker att det är komiskt och jämför det med Soul Calibur, men du vet inte vad andra människor går igenom. Det finns en intervju med Sonnen där han efter första förlusten mot Silva gav ett tydligt intryck av desperation, ångest och ilska efter att ha kämpat så länge för att sedan falla innan han nått toppen. Men Sonnen är lyckligt lottad bland Dana (såsom många andra populära fighters är, och fick fler chanser). Min vän gav upp om att skaffa körkort efter att ha failat tre gånger. Han gav upp totalt. Koppla det till personer som kämpat i åratal för att ta sig till toppen och sedan falla. Soul Calibur va? Haha…

            Och still, vad du än tycker, de enda motståndare som är värda namnet är Machida som imponerade innan Jones och fortfarande imponerar. Quinton Jackson, Nej, Shogun, Nej, Vitor knockades brutalt av Silva innan, Bader (Vilka har han mött värda namnet föruom Nogueira?), Brandon Vera? haha… Sen kan man argumentera om Rashad, men jag tycker inte att han imponerat eller visat sig vara särksilt dominant alls de senaste åren. Nej. Det spelar ingen roll om dessa herrar varit UFC mästare (som Många utav fått chansen till väldigt snabbt förresten, Shogun efter endast två vinster). Det spelar ingen roll att de varit med i p4p listor under deras prime. Det är gaaamla tider det. När de mötte Jones så hade de redan börjat prestera tidigt. Inse det.

    • Ivan_den_onde

      Fast, i Jones ålder var Silva upptagen att förlora mot killar som Takase… Silva kan anses som bäst, eftersom han haft en så lång titelreign. Men om Jones fortsätter som han har gjort, är det ingen tvekan om att han kommer radera spindelns alla rekord.

      Jones har, ung som han är, mött och avslutat legender, Jones har mött bättre motståndare som champ än vad Anderson har… Rashad Evans, Rampage, Shogun, Machida, avslutat allihop…

      • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

        Shogun och Rampage var helt och hållet done när Jones mötte dom!

        Just nu så skulle jag säga att Vitor är bättre än Shogun och att Chael är bättre än Rampage. För 2-3 år sen skulle jag sagt nåt annat men nu är det en no brainer.

        • Ivan_den_onde

          Svårt att säga, många ansåg ju att Rampage såg riktigt bra ut( trots storförlust) mot Jones, i bra form osv… Shogun har du rätt i har varit ojämn. Svårt att värdera.

          Men LHW divisionen skulle aldrig ha haft contenders vid namn Thales Leites, Travis Lutter, Patrik Cote etc, värt att tänka på när man kollar på Silvas record.

          • harrythedevil

            Däremot contenders som Chael Sonnen……… :D

      • Marcus Andersson

        Saken är att Anderson vinner inte bara mot sina motståndare utan säger som Joe Rogan ”He makes them look they don’t know what they’re doing”, kolla senaste matchen mot Bonnar tex han gjorde precis vad han ville med Bonnar.. han pratade med sina coacher och står mot buren med händerna nere, plus att hans haka också är galet bra. Och huvudrörelsen han använde mot Griffin är nog den bästa jag någonsin sett.

        Jag förstår vad du menar med Jones, hans ålder, han kanske haft lite tuffare motstånd. Men jag tror inte att Jones kommer göra det Silva gör just nu vid 38 års ålder..

  • BKaRussel

    Hoppas det blir JJ vs. AS snart så man får reda på hur det ligger till! De är fantastiska fighters båda två, på olika sätt. Jones är fortfarande ung, en jättetalang och lever ju en del på sin helt otroliga reach, en förutsättning för att smälla iväg armbågar som han gjorde mot Evans. Silva är mycket mer erfaren och känns mer som en riktig trollkarl tekniskt sett: sparken mot Belfort, utklassningen av Griffin och Bonnar, hur han kom tillbaka och vann i matcherna mot Hendo och Sonnen. Möjligen är AS mer volatil rent mentalt, han ballade ju ur i Maiamatchen och i Sonnen I verkade han också vara något ur balans.

  • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

    Äpplen och Apelsiner. Dom e lika farliga på helt olika sätt.

    Det är omöjligt att jämföra så det kommer ner till åsikter.
    Min åsikt är att Anderson är farligare för om du gör ett minsta lilla fel med honom så kommer du betala för det dyrt.

  • born1900

    JBJ sa att han ville gå till HW och möta Cain..snacka om självmord

    • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

      Låter mer som att han är självsäker på sina förmågor och vill utmana sig själv.

    • hybe

      Va? Varför skulle det vara självmord? Låter som ett fruktansvärt dumt påstående!
      Mycket intressant möte skulle jag vilja säga, och är ganska säker på att JJ kommer vara större än Cain isf.

      • born1900

        Rottwell,big nog,brock lesnar,Big foot,Dos santos ALLA har blir totalt mosade av Cain och ALLA är större än cain..och jbj vinner mkt på grund av sin storlek och i HW skola han inte ha den fördelen..så det han kan göra är och dricka en 70 Cl och köra sin bentley in i väggen för han skulle vara i samma kondition och lika skadad efter en match mot Cain eller JDS

      • born1900

        han kan forsätta att fightas mot mellanviktare och ni kan forsätta ha hans kulor i munnen

  • mateah

    Jag tror att JJ behöver minst 5 titelmatcher till innan han kan hävda sig som nr.1 av något slag. Den erfarenheten AS har och den faktiska tekniska nivån i hela hans game ihop med hans erfarenhet gör honom till en bättre fighter än JJ. MMA matte, men jag hävdar inte att AS skulle vinna om de möttes, jag hävdar att AS är en bättre fighter än så länge.

    • Ivan_den_onde

      Kolla på Jones record, och vilka han mött, är inte dessa herrar mer imponerande än de Silva mött?

      • mateah

        Henderson, Franklin, Marquardt, Okami, Maia, Belfort är inte mycket mindre imponerande än Evans, Rua, Belfort, Jackson, Machida. Så att Jones skulle ha mött mycket bättre motståndare än Silva köper jag inte. Silva har däremot 16 imponerande vinster i rad i UFC och frågan är om Jones har det som krävs för att rada upp samma streak och gå obesegrad i UFC. Säg då att Jones motståndare har varit lite vassare än Silvas, det betyder fortfarande inte att inte Silva skulle kunna få ännu mer imponerande vinster mot de motståndarna. Vi vet ju att Silva mött 2 utav samma motståndare som Jones mött, och i båda fallen var Silvas vinster mycket mer imponerande än Jones. Jag tror att man kan argumentera för och emot lika framgångsrikt åt båda hållen faktiskt. Men det klingar ändå lite fel hos mig att höra att någon (i dagsläget) är en bättre fighter än Anderson Silva :)

        • Ivan_den_onde

          Yes, han har 16 vinster, Jones har,( om man räknar med matt hamill fighten) 12 imponerande UFC vinster.

          klart det blir svårt att spekulera, och angående bonnar så var ju Jones typ 20 år gammal och gjorde sin första eller andra UFC fight någonsin.

          Ska vi slänga in Takase att möta Jones och se? Eller Ryo Chonan?

          Belfort fighten var Silva mer imponerande, sure, Men skulle tippa att Jones första match mot Chael, kommer se mer imponerande ut än Silvas första match mot Chael( går inte att jämföra så riktig,but still)

          Synd att vi nog aldrig kommer få se de båda möta, dock känns det som om JBJ har ett litet orättvist storleksövertag på Anderson.

          • mateah

            Fast det är du som jämför deras gamla motståndare hela tiden och jag tror inte att man kan avgöra vem som är bättre fighter baserat på vilka man har mött. Det handlar mer om hur dominant man varit, att man verkligen varit med om ALLA aspekter av en MMA match och att man har erfarenhet och där tycker jag att JJ ligger lite efter. Vi vet ju att AS kan komma tillbaka från att bli nedslagen, nedtagen, dominerad, utpositionerad på marken, han har bevisat tillräckligt för att enkelt koras till världens bästa. JJ har bevisat tillräckligt för att anses som potentiellt bästa i världen men det finns fortfarande mycket områden han inte har utforskat och därmed kan han inte anses som en ”bättre” fighter än Silva enligt mig. Vad gör AS när travis Lutter mountar honom? Han Chillaxar, vad gör han när Chael slår ner honom och passerar hans guard? han Chillaxar. Vad gör Jon Jones när Machida träffar honom lite lätt? han får panik, vad gör Jon Jones när Vitor tar en armbar på honom? Han blir nervös och försvarar HELT fel, det var ren tur och styrka som gjorde att han kom ut. Därför kan inte Jon Jones vara en bättre fighter än Anderson Silva, även om han kanske hade kunnat submitta eller knocka Silva i rond 5.

  • http://www.facebook.com/martin.brag.7 Martin Brag

    ja och med andra ord så kommer du få bra mkt mer stryk av jones alltså:)

  • Batista_030

    Lets make it easy. JBJ skulle inte kunna trötta ut As och sumbitta honom och vinna. Han kan inte knocka AS. Så det kommer till brottningen, men om han vill ta ner honom måste han komma nära AS då kommer han i AS range och jag tror det är då JBJ blir knockad

    • Ivan_den_onde

      Varför skulle han inte kunna knocka Anderson? Han har sportens farligaste armbågar…

  • http://twitter.com/AmirNAAA Amir silva

    haahahaha , det är han fan inte !!! det finns ingen annan som Anderson ! , och alla som säger motsatta är HATERS !! självklart Jones är en av dom bästa , men INTE bätrre ,

  • hybe

    Håller med Sonnen.

    JJ är en modernare och mer komplett fighter än AS, som är relativt ”ensidig”.

    AS är goat, men JJ är en farligare motståndare för de flesta i lätt tungvikt. Dock är ju Silva en mellanviktare…

    • Guest

      Anderson Silva? Ensidig? Bwahahahaa!

      • hybe

        Bwahahaha? vafan betyder det?
        mmm, hans groundgame e ju så fruktansvärt fruktat!!

        trots att han har hyfsad bjj, är han en ”one trick pony”

        • tobias Mbonne

          Hans groundgame kanske inte är fruktat, men det har visat sig vara effektivt mer än en gång.
          Sen är det väl inte ensidigt att vara en mångsidig stand-up fighter?
          Andersson har kanske den bästa clinchen i MMA, bästa huvudrörelse utan tvekan. Han har vidriga sparkar, men är kanske bäst med händerna. Eller knäna.
          Ensidig är inte ordet jag hade använt.

          • hybe

            Nääe, de var väl kanske inte de jag menade heller, men visste inte hur jag skulle översätta det.
            Dock vet jag inte om jag håller med om det du säger om hans clinch…, men han är utan tvekan den bästa ”stående fightern” i MMA nu, och någonsin.

            Vad jag menar är att för Silva finns det en tydlig ”mall”, för hur man besegrar honom, även om ingen lyckats ännu.
            JJ är betydligt mer komplicerad att lösa.

          • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

            Fast hur besegrar man honom? jag antar att du tänker på en grym brottare med bra cardio är lösningen eller?

            Okami. Hendo, Sonnen och Marquardt är alla väldigt duktiga brottare som har förlorat mot spindeln.

            Hans vinster mot Okami och Sonnen imponerade mig mest för han stoppde faktist deras nedtagningar innan han knockade dom.

            Detta kan låta skumt men jag tror att svaret till Andersons stil är helt enkelt en riktigt bra striker med dödliga sparkar. Just think about it for a sec.

          • Ivan_den_onde

            den som har skillsetet att besegra Anderson är Rashad Evans, har snabbheten, brottningen och framförallt BJJn. Sonnen har/hade erkänt dåligt subförsvar…

            Men jag har också funderat lite som du, vad hade hänt om man satte in en världsklass kickboxare mot Anderson? Kan anderson gå för en doubbleleg?

          • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

            Mr Evans! Ja honom hade jag helt glömt bort. Men vettefan asso, det är nånting med honom som är off. Hans brainfart med lil nog gjorde inte mig glad. Varför fortsatte inte han ta ner lil nog efter en bra takedown i första? Damn Rashad.

            Och ja haha för övrigt så tror jag vi skulle se Andersons grappling skills om man satte honom mot en världsklass kickboxare. Nån som Spong typ.

          • Ivan_den_onde

            Ja, beklagligt, frånsett Jones har nog Rashad divisionens bästa brottning, men han använde ju sig inte ett DUGG av den, kolla på hur enkelt Phil Davis kunde gneta ut ett dec mot Noggen, varför gjorde inte Rashad det?

            Sen såg han betydligt mindre rippad ut än vanligt.

            Jo, förmodligen hade Anderson gått på en takedown då, och i Rashads fall, hade han ju fått smaka om han hade kört samma stil mot Anderson som mot lil nog, men hans BJJ är bra, och hans brottning världsklass.

            Silvas chans hade varit att knocka Evans, vilket han hade kunnat göra, tror dock inte han hade kunnat submitta honom från ryggen

          • hybe

            Som Sonnen gjorde i deras 1a match. Han fightades betydligt smartare då än 2a gången, då han mest verkade rädd för att riskera få stryk för att vinna en nedtagning.
            Hur han fightades i 1a jämfört med 2a, är verkligen natt och dag.
            Dock imponerade Silva faktiskt med sitt TDD i 2a.

            De andra ”brottarna” är tyvärr inget vidare när det gäller nedtagningar, speciellt inte Henderson.

            Faktiskt låter det inte så skumt att en underlägsen striker skulle vinna mot Anderson här framöver. Tänker främst på hans ålder, och hur oövervinnerlig han verkar tro han är när det gäller att ta smällar.

            AS tid är utan tvekan räknad. Jag är mycket förvånad att han varit härre på täppan så länge som han varit, vilket är sjukt imponerande. Han kommer gå till historien, som den mest dominerande fightern någonsin, och hans ”winstreak” kommer ALDRIG att överträffas i UFC, var så säker.

          • Ivan_den_onde

            Anderson silva har väl 16 vinster i UFC? Imponerande, men Jones 12 är också ganska imponerande

        • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

          Haha one trick pony betyder ju att man vinner på exakt samma teknik hela tiden.

          Anderson har knockat folk på nästan alla möjliga sätt du kan tänka dig. Lägg sen till hans svartbälte i bjj så är han långt ifrån en one trick pony.

          Sånna som sonnen och rampage är one trick ponys.

          Förstår dock din poäng!

  • Gurrero

    Inte så ofta jag håller med Chael men han har helt rätt. Jon fightas enbart mot de bästa och han imponerar betydligt mer mot mycket mycket tyngre motstånd

  • http://twitter.com/GinoSwe Gino

    Cheal sonnen<3 så jävla skön .

    I may go down but I promise you I will go like a gangster and I will be firing the entire time.”

  • dario

    Jag tror Jon Jones skulle skulle vinna mot A.Silva.

    Tycker Silva hade tur mot Belfort och skulle vilja se en returmatch där,

    tror Belfort och Weidman är dom enda i middleweight som kan vinna mot A.Silva.

  • Rocky balls

    Jones är starkare, bättre kondis, längre,yngre, jones vinner mot silva, många som gör i dom större viktklasserna, lite fusk dock inte samma vikt, gillar ej silva för han är feg, men han kan nog vara pound for pound bäst nånsin iaf, vill bara att han ska få stryk nån gång så folk ser han inte är oslagbar.

    om jones och silva var i samma vikt,ålder,prime, tror jag silva vinner för han är bättre men som skrivet nu borde jones piska silva.

  • nonev

    Fattar inte varför alla krånglar till det här… Om ni fick gå in i ringen och möta AS eller JBJ, vem väljer ni då?

    • http://www.facebook.com/ibosowe Ibrahim Balboa

      Svårt val. Men efter det Jones gjorde mot Vera och Hamill så måste jag välja Anderson.

    • http://twitter.com/esportfollower K

      den minsta av dom

  • Otb

    Hur mkt skiljer egentligen mellan Jones och Silvas normalvikt – alltså mellan matcherna?

  • Ivan_den_onde

    Jag ser det såhär, alla älskar man att hata Jones, men många, pågrund av sin avsky eller ”hat” kan inte erkänna hans storhet. Ända fram till Rampage fighten var det många som pratade om att han var bara” hype” osv…

    Jag tycker Jones verkar vara en skenhelig, hycklande backstabbande douchebag, MEN, han är ett monster i buren, han är tveklöst den största talangen någonsin…

    Det är svårt att jämföra då de är i så olika skeden av sina karriärer, men, om man tittar på det Jones har gjort, 25 år gammal, så saknar det motstycke.

    Anderson är obesegrad i UFC, och har flest titelförsvar av alla champs, och längst tid som regerande mästare. Jones kan givetvis inte slå detta, då det skiljer 12 år mellan dem, och ur det perspektivet kan man argumentera att anderson är GOAT.

    Jag tror dock att Jones kommer utradera alla dessa rekord, och möjligtvis förbli oslagbar( anderson har ju faktiskt blivit slagen, när han var i Jones ålder).

    Det är dock omöjligt att veta, och framtiden får utvisa detta, men som 37 idrottsman så har Anderson inte så mycket mer att utveckla, Jones å andra sidan, har flera år på sig att bli mycket bättre.

    Var väl Dan Henderson som sa, att man ska passa på och möta honom, för snart kan han bli oslagbar…

    Om vi leker med tanken att Jones går upp och SLÅR Cain för HW bältet, skulle nån säga emot att han var GOAT då?

  • Homan Zahedi

    Jones har några år att bevisa det. Silvas striking teknik och rörelse är onaturligt bra, det har inte funnits någon som honom och kommer förmodligen aldrig finnas heller. Men vem vet. Varje gång Silva går in i ringen får alla en viss känsla i magen, vare sig man hatar honom eller inte så vet man att en väldigt unik fighter snart ska slåss.

Regler för att kommentera på MMAnytt
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

De senaste nyheterna

Två matcher har lagts till inför UFC Fight Night 44

24 april, 2014 |

Fyra fighters på uppgång kommer försöka att ytterligare etablera sig i UFC:s welter- respektive mellanviktsklass om cirka två månader i San Antonio, Texas. Läs mer

MMA

Video: Intervju med Christos Giagos

24 april, 2014 |

MMAnytts reporter Marcus Kowal närvarade på Chaos at the Casino 4 för att se ett antal träningskamrater gå match. Han passade även på att ta tillfället i akt för att intervjua lättviktaren Christos ”The Spartan” Giagos (8-2) som slog Preston Scharf via teknisk knockout i den andra ronden. Kaliforniern har slagit profiler som TUF-deltagaren Chris Tickle samt Bellator-fightern Joe Camacho och är en lovande talang.

Läs mer

UFC

Poster och matchkort för UFC 174

24 april, 2014 |

UFC har nyligen släppt en affisch för nästkommande numrerade gala i Kanada.   Läs mer

UFC

Scott Jorgensen möter Danny Martinez på UFC Fight Night 42

24 april, 2014 |

Två flugviktare i stort behov av en vinst har ställts mot varandra i UFCs debut i Albuquerque, New Mexico. Läs mer

Tim Kennedy utmanar Vitor Belfort och Chael Sonnen

24 april, 2014 |

Efter att ha säkrat den största vinsten i sin karriär har den amerikanske mellanviktaren siktat in sig på två potentiella motståndare. Läs mer

UFC

Chris Camozzi möter Bruno Santos på UFC 175

24 april, 2014 |

UFC 175 har nu fått ett tillskott som fyller ut matchkortet. Läs mer

Superior Challenge X: Daniel Acacio möter nu Alan Carlos på grund av bortfall

24 april, 2014 |

Två bortfall har skakat Superior Challenge X vars matchkort nu har ändrats om. Läs mer

Tolv ögonblick: Bilal Musa

24 april, 2014 |

Mindre än två veckor kvar till match. Superior Challenge besöker Helsingborg och Bilal Musa är planerad att välkomna Craig ”Dynamite” Derbyshire från England.

Bilal har gått in i sin zon nu. Jag märker av det tydligt. Alla fighters har olika sätt att ladda, Han blir tystlåten och fokuserad. Det gäller att ge honom lite utrymme, ingen onödig stress.

Florin Mican beskriver sin vän och adept. För ett par veckor sedan valde Florin att fortsätta sin tränarkarriär på KFUM Fightzone i Malmö och Bilal valde då även han att lämna Malmö Boxing Academy. Träningen följer samma spår som tidigare, fokus … Läs mer

UFC

UFC on FOX 11: Werdum vs Browne – Lönerna

24 april, 2014 |

Lönelistan för deltagarna på UFC on FOX 11: Werdum vs Browne är nu officiell och presenteras nedan.

Läs mer

UFC

Rafael Feijao möter Ryan Bader på UFC 174

24 april, 2014 |

En tilltalande match i lätt tungvikt är nu klar för UFCs återkomst till Vancouver. Läs mer

UFC

Joe Ellenberger vs Vagner Rocha struken från UFC 172

24 april, 2014 |

UFC 172 kommer nu att gå med en match mindre på underkortet. Läs mer

Cristiane Justinos företrädare: ”Ronda Rousey är rädd för ”Cyborg”"

23 april, 2014 |

Ronda Rousey är på god väg till att bli en av de mer impopulära utövarna i moderna MMA, åtminstone bland forna, framtida, ja, till och med bland de motståndare som aldrig fick chansen på ”Rowdys” titel. Efter de minst sagt kontroversiella åsikterna kring Cristiane Justinos påstådda missbruk av testosteron kom som väntat ett långt, förargat och provocerande svar. Läs mer

Mike Winkeljohn om Holly Holms kontraktssituation: ”WSOF erbjuder mer än UFC”

23 april, 2014 |

Jakten på utmanare för den dominanta mästarinnan Ronda Rousey fortsätter. Huruvida en av de mest framåtsedda hypotetiska matcherna, mellan Rousey och Holly Holm, blir av ser dock i dagsläget högst tveksamt ut. Läs mer

Dan Henderson & Daniel Cormier möts på UFC 173 – vinnaren får titelchans

23 april, 2014 |

Jon Jones har mycket att hålla reda på nuförtiden och mer ska det bli. Under kvällen blev det klart att nästa utmanare, efter Glover Teixeira och Alexander Gustafsson, krönts om en månad på UFC 173. Läs mer