Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Gå till toppen

Topp

45 kommentarer

Phil Baroni: ”Jag bryr mig inte om vem som är renast, jag vill se vem som är starkast”

phil-baroni

UFC och Pride-veteranen Phil Baroni har sällan problem att säga vad han tycker. Så när diskussionerna om steroider och doping plötsligt blivit hetare än någonsin så passar han på att lägga sin åsikt i det hela, en åsikt som skiljer sig lite ifrån vad de flesta fighters sagt.

- I want to see the best fighters, I want to see who is the strongest the best! Guys should be able to do whatever it takes to be the strongest, säger Baroni till FightSportAsia. Getting choked and kicked in the head is really bad for you, worse than pot, TRT, or steroids. I don’t care who’s the cleanest, I wanna’ see the strongest, the fastest and the most gnarly fighters. I don’t want to see who is the best at passing drug test. Overeem isn’t the only guy taking shit, he just got caught. I wanna’ see the baddest mother fuckers going at it. That’s why PRIDE was the best – I wanna see a 205 (ripped) Wanderlei Silva kill dudes!

Baroni har själv testats positivt för två typer av anabola steroider efter han mötte Frank Shamrock på Strikeforce Shamrock vs. Baroni i mitten av 2007. Han blev först avstängd för det i ett år, och bötfälld $2 500. Men efter att Baroni överklagat domen så reducerades straffet till 6 månader.

  • niclas1

    Riktigt bra representant för sporten ;-)

  • JDS FTW

    PRIDE was untouchable!

  • Gustav

    ”Jag bryr mig inte om vem som är renast, jag vill se vem som är starkast”

    …. Copy paste translate ftw?

    Tillbaka till mmajunkie.

    • Jesper Hansson

      Trots att du själv publicerade citattecken ” ”, så verkar du ändå inte uppmärksamma att dem är där och vad dessa betyder. 

      ”Jag bryr mig inte om vem som är renast, jag vill se vem som är starkast” – Är ju just Phil’s egna ord. Men du kanske anser att man bör ändra på dessa ord bara för att en annan sida var före med att CITERA dem? 

      • Gustav

        Jag citerade texten korrekt. Mmanytt gjorde en subjektiv översättning och aatte citattecket. Nuff said

    • Sadw3a

       Du var mig en dum jävel du..

  • http://www.facebook.com/people/Joel-M-Lindmark/577051460 Joel M Lindmark

    Talk of a true bodybuilder!

  • MMamma

    Den där sopan! Hans tid som roidad gladiator e så förbi och det verkar va svårt att hantera. Snubben e av gamla stammen som körde en veckas training camp och åt vad som helst…
    Han kan gå å lägga sig..

  • dogge88

    Inget hyckleri iaf…Men förstår inte riktigt hur hans resonemang går ihop. Han vill definitivt inte se vem som är bäst på att ta sig förbi drogkontrollerna. Istället vill han se vem som är starkast men han tycker samtidigt att det är okej att roida hur mycket som helst. Mao, han vill se de fighters som roidar bäst istället för de fighters so lurar flest drogkontrollanter.
    Undrar om inte Baroni skulle lagt av innan tankeverksamheten tog skada…

    • NikLuk

      Tycker inte att han motsäger sig själv. Man blir inte en bättre fighter per automatik om man skjuter AAS. Hade man blivit det hade Jay Cutler och Ronnie Coleman dödat folk med blicken.
      Visst är det en stor hjälp vid träning, men du måste fortfarande träna mma som ett djur (bodybuilders måste självklart träna som djur de också – inget illa menat där).

      Baroni menar bara att man borde släppa det hela fritt och inte testa fighters. Därmed inte sagt att jag håller med honom …

      • dogge88

        Förstår vad du menar men tycker ändå att du snavar över det väsentliga i sammanhanget: Blir man inte en bättre fighter genom att bli starkare, explosivare, uthålligare?

        • NikLuk

          Det jag främst vände mig mot var slutsatsen i din tes:

          ”Mao, han vill se de fighters som roidar bäst istället för de fighters so lurar flest drogkontrollanter.”

          Det var därför jag nämnde att man inte per automatik blir bäst bara för att man ”roidar” bäst.

          Visst blir man förmodligen en bättre fighter om man blir starkare, explosivare och uthålligare (förutsatt att det är enda förändringen). Men vad har det med Baronis önskan om att man inte dopingtestade fighters? Han vill ju se den starkaste möjliga Wandy (förmodligen en dopad sådan och Wandy bara för att han redan nämnde honom innan) fightas. Inte den starkaste möjliga Wandy som även kan kringgå dopingtesterna bäst (alltså dopad i bägge fallen, men i ena fallet utan att behöva bry sig om att inte åka dit).Hoppas det var en bättre förklaring.

          Sen är den genetiska spridningen väldigt stor bland människor i allmänhet. Alla kan inte nå elitnivå i alla idrotter även om de lägger ner fruktansvärt mycket tid och möda på träning. Får man skylla sig själv om man hade otur i ”livets lottning”? Men det hör till en annan diskussion.

          • dogge88

            Att man inte blir bäst bara för att man roidar mest är ju ganska uppenbart då mma omfattas av så mycket mer än bara råstyrka och uthållighet. Jag förstår precis hur du resonerar angående att fighters trots alla dopingkontroller fortfarande mixar med hormonerna. Men bara för att man inte kommer åt samtliga fuskare är ju det knappast ett skäl för att dra ett streck över samtliga regler. (Låt mig göra en liknelse: Bara för att vissa lyckas att fuska på högskoleprovet är det knappast ett skäl för att slopa alla övervakare, kontrollanter.) Inte minst för att det hade varit grymt oetiskt men även för atleternas hälsa. En redan våldsam sport blir ännu blodigare, råare och hårdare med juicade fighters. Nu är jag ingen expert på dopingens effekter inom mma men jag har ett ganska gott minne från Pride FC och Silva, rampage, Shogun, Randlemann,Coleman mfl.
            Självklart är det slutgiltiga målet att eleminera all sorts doping men i dagsläget får man helt enkelt nöja sig med att reducera antalet dopade atleter i sporten. Det är likadant i alla andra idrotter. Kommissionerna och wada ligger ständigt steget efter men de gör det hela betydligt krångligare att fuska,vilket egentligen är deras huvudsakliga uppgift, iaf till dags dato.
            Genetik och talang är begrepp som blir mindre och mindre relevanta ju äldre man blir. Enligt mig spelar de störst roll när man är som yngst och inte har samma träningsmängd i kroppen. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om de attributen. I grund och botten handlar det om vem som har den starkaste drivkraften och motivationen att bli bäst. Genetik och talang är bara bekväma ord att använda när någon annan är lite bättre och lite vassare än en själv. Precis som med Jon B Jones.

          • NikLuk

            Du behöver inte övertyga mig om att det är fel med doping. Jag menade bara att Baronis resonemang inte talade emot sig självt.
            Du och jag står på samma sida när det gäller doping.

            Angående genetik så är det mer än bara ursäkter. Valfri fysiologisk studie som utvärderar träningseffekt styrker ju det. Väldigt grovt förenklat: folk får olika resultat trots exakt samma träning.
            Jag hade gärna köpt att vi alla, om vi lägger ner tiden och mödan, hade kunnat springa 100m under 10 sekunder (eller uppfunnit infinitesimalkalkylen), men världen tycks inte fungera så.
            Om något så tycks genetikens inverkan på resultat och prestation bli än mer framträdande med molekylärbiologins frammarsch och The Genome Projects kartläggning.
            Men som du säger så betyder det ingenting i sig om man inte samtidigt jobbar välstrukturerat, målmedvetet och hårdare än de allra flesta andra.

  • Stringfellow

    Håller med, fullt ut. Folk är väldigt satta i sina åsikter, och kan inte se saker ur ett bredare perspektiv.

    Ändra reglerna och låt fighters gå på TRT t ex. Alla pratar om hur de älskar Pride och det var ”pang på”. Men ni kan inte vara super anti PED:s och ändå klaga på att pride var bättre än UFC.

    Frågan är, huur skadligt är doping egentligen? Det vet man inte för omfattande tester har inte gjorts.( klart _ALLT_ är farligt om man inte tar det med måtta, och överdoserar).
    TRT verkar ju vara ungdomens källa.

    Och även OM det är så skadligt, om fighters är medvetna om riskerna, men ändå väljer att ta dessa, är inte det OK?

    Sen blir det en rättvisare sport också, då det, när det är förbjudet, alltid finns nån som fuskar, och alltid nån som klarar sig igenom och därmed får en orättvis fördel.

    Det viktigaste är ju såklart fortfarande att man är en skicklig fighter.

    Sporten kommer bli så mycket bättre om man tillåter sånt här.

    Jag vill fortf se Overeem möta JDS.

    • krull

      hur går det för dom som vill hålla på med sporten utan att stoppa i sig skit då? eller ska mma bara vara för dom som inte bryr sig om dom får cancer vid 50 års åldern, allt för tittarnas skull. Kanske skulle slänga in svärd o sånt så det blir som på romartiden.

      • Stringfellow

        Men, det är ju som att säga” Hur går det för dem som vill hålla på med sporten men inte uppoffra sig genom att träna som ett djur varje dag, hålla en strikt diet/kost, ej festa/dricka alkohol och sedan cutta vikt och även betala dyra pengar för tränare etc etc”

        De kommer troligen inte tillhöra den absoluta toppen. ( de kan de ju fortf göra, då, om vi för arguments sake, faktiskt ser dopade/PED användare fighters förlora, rampage, sonnen, sherk, baroni etc etc).

        ” Kanske skulle slänga in svärd o sånt så det blir som på romartiden. ”

        Det kan vi också vända på, ska vi förbjuda slag på marken? Ska vi förbjuda elbows, ska vi förbjuda leglocks. Ah hell, vi förbjuder slag mot huvudet också, FOLK KANSKE BLIR SKADADE?!

        Som elitidrottsman handlar allt om uppoffringar, är du inte villig att göra alla, så når du sällan toppen. Vill du inte göra det, jaa…

        ”eller ska mma bara vara för dom som inte bryr sig om dom får cancer vid 50 års åldern”

        Hur många belägg har du för det? ger Testosteron cancer när man fyller 50?

        • Andreas

          På vilket sätt är det att ge allt då man stoppar i sig doping? Det är väl precis det som är målet med att sånt inte är tillåtet väl? Att folk ger allt dom har för att komma så långt dom kan

    • http://www.facebook.com/people/Joakim-Hägg/813980322 Joakim Hägg

       En sak att regelbundet se över vilka preparat som är dopingklassade, men att släppa allt fritt tycker jag låter riktigt farligt. Då blir det 25-åriga fighters som går och lägger sig på kvällen med en vilopuls på 150 och som har en testosteronproduktion som en 75-årig prostatacancer-patient.

      Jag hade haft problem att ta MMA på allvar om alla skulle se ut om Baroni eller Overeem och man stryker alla regler kring doping.

      • Stringfellow

        Är ju inga sakliga argument, du menar att Overeem, sonnen, rampage, hendo etc har en vilopuls på 150? Tror du det?

        Skulle det vara gynnsamt för dem som fighters tror du?

        • http://www.facebook.com/people/Joakim-Hägg/813980322 Joakim Hägg

           Antagligen inte. Men de namnen du nämner är ju fighters som lyckats på högsta elitnivå. Finns nog de som trycker i sig preparat som genvägar och som inte alls syns på de stora galorna. Tror inte att det är hälsosamt för kroppen och den snygga statistiken som Dana White och andra gärna pekar på med skador och dödsfall inom MMA tror jag skulle vara svår att hålla lika snygg om folk började peta i sig allt möjligt hela tiden.

          Går upp en jäkligt bra belgisk film på bio nu i dagarna som handlar om en kille som tar preparat. ”Bullhead”.

          • Stringfellow

            ”Tror inte att det är hälsosamt för kroppen  ”

            Det är ju frågan, det är ju garanterat rent skadligt att överdosa på det( som med alla substanser).

            Men är rätt mycket som är skadligt som är tillåtet också, att stoppa i i sin egen kropp.

            Är bullhead ingen dokumentär så har den väl ändå ingen plats i debatten?

          • http://www.facebook.com/people/Joakim-Hägg/813980322 Joakim Hägg

             Jag känner bara att skulle man inte reglera doping så skulle det leda till en ”kapprustning” där folk tar genväg på genväg för att kunna tävla inom MMA och det skulle för mig helt förstöra sporten.

            ”Bullhead” är ingen dokumentär, men en väldigt bra film. Så nej, den hör inte hemma i denna debatten.

          • Stringfellow

             Joakim, helt riktigt, det skulle förmodligen bli lite som, ja, som formel 1, det är inte bara den egna skickligheten, det  handlar också om att ha bäst” stall” dvs läkarteam.

            För mig förstört det ingenting( vi är alla olika antar jag) lär bli en roligare sport att se

    • Jesper Hansson

      Vilka regler ska det ändras på? 

      TRT är ju redan tillåtet. 
      Blir även svårt att ändra reglerna för en specifik sport. Organisationerna själva är inte dem som sätter regelverket, detta görs utav federala kommissioner som även använder samma regelverk för flera andra olika idrotter. 


      Frågan är, huur skadligt är doping egentligen? Det vet man inte för omfattande tester har inte gjorts.( klart _ALLT_ är farligt om man inte tar det med måtta, och överdoserar). ” 
      Så hur vill du  ha det? Ska det vara helt fritt att dopa sig, eller ska man ha någon kontroll där man säkerställer att utövaren ”tar det med måtta, och inte överdoserar”? 

      Jag håller inte med i någonting av dina åsikter, men är fruktansvärt intresserad av att höra hur du tänkte att detta skulle genomföras rent praktiskt.

      • Stringfellow

         Nej TRT är inte tillåtet för alla.

        ”Jag håller inte med i någonting av dina åsikter, men är fruktansvärt
        intresserad av att höra hur du tänkte att detta skulle genomföras rent
        praktiskt.”

        Jag är fruktansvärt intresserad av varför du tycker som du tycker, kan vi utforska det tror du, varför är du emot? Då debatten handlar om doping eller icke doping. Inte om hur man i praktiken ska genomföra ett eventuellt frisläppande.

        Vilket jag inte ägnat en endaste tanke åt, alls.

        • Jesper Hansson

          Så vad du förespråkar är alltså att TRT borde vara tillåtet för ”alla”? 

          Isf, ska man få ha hur hög testosteronhalt som helst, eller ska det finnas en gräns? 
          Är det så att du endast tycker att gränsen idag (6:1) ska höjas, isf hur hög bör den vara?
          Finns det andra förbjudna substanser som du anser bör legaliseras, och bör dessa få användas fritt eller skall det finnas en ”gräns” även där?

          Jag tycker som jag tycker för att jag anser att sporten bör utövas utifrån dem naturliga egenskaper man har och lyckas utveckla genom träning och repetition. Tävling är enligt min syn något som tar reda på vem som är bäst utifrån samma möjligheter, inte vem som har bästa kontakten med kemlabbet.

          • Stringfellow

             Idag har vi, i alla idrotter( men troligen mer inom MMA) folk som dopar sig, tar olika prestationshöjande medel.

            Detta kommer alltid inträffa, och det blir bara mer sofistikerade metoder och även svårare att hitta.
            Det kommer _Alltid_ finnas de som får en orättvis fördel, pga det kommer alltid finnas de som fuskar på det sättet.

            Att idag, med en läkares hjälp och övervakning pressa sin kropp till max med hjälp av preparat, tror inte jag är särskilt farligt, men som sagt, finns inte så mycket forskning på det, och är svårt att säga det ena och det andra.

            Men är häslofrågan ens ett argument? Det är sjuukt svårt att göra inom dagens idrott, särskilt inom MMA. Många tränar ju ihjäl sig,(läs Andreas inlägg har nedanför).

            ”Tävling är enligt min syn något som tar reda på vem som är bäst utifrån
            samma möjligheter, inte vem som har bästa kontakten med kemlabbet.”

            Ja, tar alla prestationshöjande är det ju mer jämna förutsättnignar om bara ett par st eller?

            Sen föds inte alla lika, vissa människor har genetiskt sätt större fördelar( gäller allt i livet) vi har aldrig samma möjligheter. Om man ska banna alla som ahr ett bättre utgångsläge kan vi ju lika gärna banna alla kenyaner när det vankas marathon?

            Alla korta män och kvinnor som vill spela i NBA då? Ska vi införa viktklasser där också?

            Alla slackers som vill äta chips och chilla och inte orkar träna, äta exakt rätt osv?( överdrivet jag vet^^)

            Tror du en ny up and coming MMA fighter har samma möjliger och förutsättningar som GSP har? när det gäller tränare, träning sparring etc?

            Sen, som CroCop sa, doping problemet kan lösas genom en välriktad spark. Bara för att du dopar  du itne en bra fighter…

            Att släppa dopingen fri är bara ett sätt för att göra förutsättningarna mer jämna

          • Jesper Hansson

            För det första så har jag aldrig nämnt ”hälsoaspekten” som ett argument. Då jag är alldeles för dåligt insatt i vad som är farligt eller inte så känner jag inte att jag kan ha en rättvis åsikt i den frågan. 

            Vad gäller möjligheter respektive förutsättningar så får du lov att hålla isär begreppen, då det är två olika saker. 

            Det jag säger är att alla har samma ”möjligheter”, vilket innebär att vi har alla en kropp och tillgång till dygnets 24 timmar.  

            Förutsättningar är saker som, speciella tränare, pengar, tillgång till specifika gym etc etc. Detta är ingenting som jag nämnt som argument, och det var även ett medvetet val eftersom jag är klar med att alla INTE har samma förutsättningar. 

            Vad beträffar dem genetiska aspekterna i spelet så är det därför det finns olika viktklasser i sporten. 
            Och längd/kroppsbyggnad är definitivt inte något som utesluter det ena eller det andra. 
            I mma:n så har vi Nick Newell som är född med en arm. 
            Höjdhopp: Stefan Holm som har det 4:e bästa resultatet i världen (3cm under världsrekord) trots att han är mellan 11-19cm kortare än dem som har hoppat lika högt eller högre.
            Basket (NBA): Avery Johnson 5.10″, Michael Adams 5.10″ (snittade 26.5p samt 10.5a / match), Earl Boykins 5.5″ (toppnotering på 32p på en match), Tyrone Bogues 5.3″. 

          • Stringfellow

            Jesper, det du gör är ju bara att stödja mitt argument isf? Alla dopar sig= jämnare än om vissa dopar sig( som det ALLTID kommer vara) och vissa låter bli, right?

          • Oconaghan

            ”Tävling är enligt min syn något som tar reda på vem som är bäst utifrån
            samma möjligheter, inte vem som har bästa kontakten med kemlabbet.”

            Hmhm, fast så ser u realiteten inte ut… Ta JBJ t.ex. Han tränar på 5000 meter över havet. Det ger honom ett övertag. Samma effekt kan uppnås genom att sova i en tryckkammare som simulerar den höjden. Allt lagligt och tillåtet. Sedan kan man få exakt samma effekt av såkallad ”bloddoping”, dvs man tappar sig på sitt eget blod, och injicerar tillbaka det efter en viss tid när det har skapat fler röda blodkroppar. Detta är otillåtet. Samma effekt. Olika tillvägagångssätt.

            Jag vet ärligt talat inte vilken sida jag ska stå på den här debatten… Men jag vet att den här rena fina idrottsvärlden som alla övertygade anit-doping förespråkare verkar drömma om finns inte. Den kommer aldrig att finnas så länge en fattig kille från ghettot kan bli stormrik om han bara vinner. Skulle du låta den rena tävlingsandan komma ivägen för din chans att ge din familj en levnadsstandard dom aldrig kunnat drömma om? Eller skulle du ta lite roids, just to make sure?

            Det är nog det jag stör mig mest på i den här debatten, att så många verkar tycka att dom som vid något tillfälle dopat sig är typ dom största svinen i världshistorien, right up there med Adolf och dom andra lirarna. Men ni känner inte dom, och 99% av er har ingen aning om vad som krävs för att hålla sig på toppen i en sån här idrott. Ingen aning om vad som står på spel för dom här människorna. Det är jävligt lätt att sitta hemma i villan efter en dag på sitt vanliga svensson-jobb och gnälla och klaga på alla som på ett eller annat sätt har åstadkommit mer än en själv. Det är faktiskt lite av en svensk hobby. Men man lurar bara sig själv om man tror att man har alla fakta.
            Så jag tror jag avvaktar lite till med att välja sida i denna debatten.

          • Jesper Hansson

            Som sagt.. Det är skillnad på en möjlighet och en förutsättning. 

            ALLA har möjligheten att träna på hög höjd. Sen om dem inte har förutsättningarna som krävs för att ta sig till denna höjden, är en annan femma. 

  • Mathias Qvarnstrom
  • Andreas

    Det här ämnet är fan komplicerat. Om man ska använda argumentet ”för din egen hälsa” som en motivation till att stoppa doping så blir det sjukt mycket dubbelmoral, speciellt inom kampsport.

    Om man kollar på hur många boxare, thaiboxare, kickboxare och även om några år kommer det börja dyka upp fler mma-utövare som får rejäla problem med hälsan när de blir äldre,  pga extremt hård träning och mycket skada mot huvudet. Finns många thaiboxare (från thailand huvudsakligen) som börjar gå matcher när de är fan yngre än 10 år, men måste lägga ned sin karriär strax efter de fyllt 20 år pga skador (har haft en tränare som det var exakt så för). Det är även ett problem inom gymnastik där de utsätts för sanslös träningsbelastning i ungdomsåren, som gör att de måste lägga ned före 30. Finns många exempel. Nu babblar jag mycket, men det jag vill komma fram till är att om man ska ”se efter” folks hälsa så mycket som man verkar vilja, då finns det fler områden än doping som man ska reglera. Tror knappast att en som använt anabola under några år mår sämre än en pensionerad proffsboxare som tränat sen han var 8, gått 150 amatörmatcher från han va typ 15, och sen gått 40 proffsmatcher på det… Försök kolla på en intervju med typ Roger Mayweather utan undertexter, så förstår ni vad jag menar…

    Vill påpeka att jag inte är för doping. Men jag tycker folk ska tävla på samma villkor, och frågan är om det någonsin kan bli så, man nu inte släpper dopingen fri dvs…

  • Cocklard

    Jag säger som Oscar Gamble: ”They don’t think it be like it is, but it do.”

  • nitohu

     ”I wanna’ see the baddest mother fuckers going at it. That’s why PRIDE was the best – I wanna see a 205 (ripped) Wanderlei Silva kill dudes!”

    Är inte det att indirekt anklaga Wanderlei för att ha dopat sig under pride tiden ?

    • Ibo

      jag tror han gav ett exempel

      • nitohu

        På en som dopat sig ja.Om man ska tro sammanhanget av uttalandet i vart fall.

        Hur det verkligen ligger till har jag självklart ingen aning om.

  • omnomplata

    Ok? Och folk som inte vill hålla på med steroider kan dra åt helvete med sina karriärer eller?

    • Stringfellow

      Uuh, samma som hände med alla fighters som inte dopade sig i pride, även om de var skickliga! De, uhm, gick ändå bra för dem?  Tror du Fedor dopade sig? Tror du CroCop gjorde det? Anderson? etc, dessa var ju ändå grymma…

      Och sen borde du läsa lite mer ovan, ja, om de inte vill det, då kanske de inte har den dedikation som krävs? Tänk på de som itne tycker om att bli slagen i ansiktet , ska de ”dra åt helvete med sina karriärer med”? What? De som inte orkar sliita som djur på träningarna, eller hålla en kost och diet slaviskt, etc etc,?

      Det är ingen mänsklig rättighet att utöva MMA på absoluta toppnivån, precis som det inte är det i nån annan sport heller.

      Gå in på youtube, sök på” bigger faster stronger”

      • Oconaghan

         Stringfellow, jag tycker du har kommit med många bra argument i den här tråden! Folk har en väldigt konservativ syn på det här med elitidrott, ofta på grund av att dom själva aldrig ens känt någon som tävlat på elitnivå. Det är en värld som känns så nära och välbekant, som vi tror att vi förstår oss på, men som i realiteten ligger så sjukt långt bort från våra egna vardagliga liv. Jag personligen älskar MMA, och i slutändan kan jag bara säga att jag är tacksam för det nöje dessa atleter har gett mig under dom åren jag tittat. Om vissa av dom känner behovet av att ta preparat för att deras kroppar ska hålla för dom enorma påfrestningarna som dom utsätter sig för så tänker inte jag sitta här och basha dom för det…

        • Stringfellow

          Tack Ocanaghan!

          Jag håller med dig helt i dig

  • Andreas

    Kan låta larvigt men hade det var okej att operera in metall i syftet att slå hårdare också?

    • Oconaghan

       Det man ska komma ihåg med anabola steroider är att du tillför inget onaturligt till kroppen. Bara mer av det kroppen redan producerar. Så jag vet inte om det riktigt går att jämföra.

  • Perra

    Men jag som också utövar vill inte möta någon som kanske inte ens tränat hälften så hårt som mig men ändå står som nån jävla människo-karrikatyr, hur fräsch som helst efter 12 ronder. Min åsikt är att kampsport är en idrott och det ska vara lika ”fult” att dopa sig där som i 100meters lopp , hockey eller andra os-grenar. Om man nu vill ha mma mainstream är det nog åt det hållet man får sikta.

Regler för att kommentera på MMAnytt
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

De senaste nyheterna

UFC

UFC on FOX 11: Huvudkortet – Matchmäklarna

21 april, 2014 |

Fyra matcher gick av stapeln på huvudkortet för UFC on FOX 11 i helgen med flera olika utgångar för de fighters som gick match. Endast en match avslutades men alla fighters kan förvänta sig en ny utmaning. Läs mer

Superior Challenge X: Simon Sköld möter Salih Kulucan

21 april, 2014 |

Endast en match återstår att offentliggöras efter en nyligt annonserad matchning från Superior Challenge. Läs mer

UFC

UFC on FOX 11 – Medicinska avstängningar

21 april, 2014 |

Den senast UFC on FOX-galan gick av stapeln i helgen och två fighters är fast med vad som i dagsläget är långvariga medicinska avstängningar. Läs mer

UFC

UFC on FOX 11: Underkortet – Matchmäklarna

21 april, 2014 |

Hela nio matcher gick av stapeln på underkortet av UFC on FOX 11 i helgen, mer än hela matchkortet för UFC Fight Night 39. Matchmäklande för underkortets fighters finner ni nedan. Läs mer

Jack Hermansson om segern över Ion Pascu på CWFC Fight Night 11: ”He’s hard to finish”

21 april, 2014 |

Under frdagens Cage Warriors Fightning Championship: Fight Night 11 i Amman, Jordanien, tog svenske Jack ”The Joker” Hermansson ännu en seger för organisationen. Ovan berättar han om sitt perspektiv på matchen, vad planen egentligen var och tankar om den närmaste framtiden.

Läs mer

UFC

Video: Countdown to UFC 172: Rockhold vs. Boetsch

21 april, 2014 |

Den forne Strikeforcemästaren Luke Rockhold (11-2) kommer på UFC 172 gå sin tredje UFC-match mot veteranen Tim ”The Barbarian” Boetsch (17-6) i ännu en match UFC belyst via UFC Countdown.

Läs mer

UFC

Video: Countdown To UFC 172: Davis vs. Johnson

21 april, 2014 |

I det delade huvudevenemanget på UFC 172 kommer den topprankade lätt tungviktaren Phil Davis (12-1, 1 NC) att välkomna Anthony ”Rumble” Johnson (16-4) tillbaka till UFC. Denna matchen har UFC belyst i ett avsnitt av Countdown inför galan.

Läs mer

UFC

Video: Countdown to UFC 172: Jones vs. Teixeira

21 april, 2014 |

I helgen kommer UFCs lätt tungviktsmästare Jon Jones (19-1) att försvara sin titel för den sjunde gången mot brassen Glover Teixeira (22-2), som kommer från 20 raka vinster. Matchen är huvudevenemang på UFC 172 som går av stapeln i Baltimore, Maryland på lördag. Inför matchen har UFC som vanligt släppt ett avsnitt av Countdown-serien som belyser dessa två fighters inför den prestigefulla titelmatchen.

Läs mer

Bjorn Rebney: ”Att kalla Ronda Rousey den största stjärnan inom MMA är respektlöst”

20 april, 2014 |

För de som inte känner till Bjorn Rebney så är han Bellators VD, en av UFC:s största konkurrenter. Det är således en person som kritiskt ser på varje steg som UFC tar, och nu senast har han tittat närmare på Ronda Rouseys situation, och Dana Whites uttalande om att Rousey är den största stjärnan inom MMA.

”I would never want to verbalize disrespect for a fighter … but to characterize her as the biggest star in MMA is, I believe, a little disrespectful to a lot of fighters who have put in year after year after year in this game,”Läs mer

MMA

Video: Kortdokumentär om Pannie Kianzad

20 april, 2014 |

En person som på kort tid tagit sig in till höjden inom svensk kvinnlig MMA är Pannie Kianzad. Kvinnan från från södra Sverige har hittills hunnit med fyra professionella matcher, med fyra vinster, och är nu aktuell i Los Hermanos No Peleans nya kortdokumentär som ni kan se här ovan.

Läs mer

UFC

Dana White: Travis Browne bröt både hand och revben i matchen mot Fabricio Werdum

20 april, 2014 |

Travis Browne har varit på rejäl frammarsch under 2013. Han avslutade året med tre raka knockouter, och tre Knockout of the Night-bonusar på köpet. Men hans första match 2014 gick inte riktigt som han tänkt sig. Efter fem ronder genomförts så var det motståndaren Fabricio Werdum som tog hem vinsten via ett enhälligt domslut. Och en av anledningarna kan ha varit skadorna han ådrog sig under matchens gång.

Läs mer

UFC

Thiago Alves vinner Fight of the Night-bonusen i sin återkomst

20 april, 2014 |

Två år sedan hans senaste match är Thiago Alves tillbaka, och tillbaka med råge. Förutom vinsten som han tog mot motståndaren Seth Baczynski så blev han även belönad för galans Fight of the Night-bonus på ytterligare $50 000.

Men han var förstås inte den enda som tog hem en bonus den kvällen. Seth Baczynski för förstås även han $50 000 för att han deltog i Fight of the Night-utmärkelsen. Men även Donald Cerrone och Alex White tog hem Performance of the Night-bonusen, även där på $50 000.

Cerrone genomförde galans enda submission, medan White besegrade sin motståndare via en teknisk … Läs mer

UFC

Presskonferensen efter UFC on FOX 11: Werdum vs Browne

20 april, 2014 |

I videon ovan så kan du se pressonferensen efter UFC on FOX 11.

Läs mer

UFC

UFC on FOX 11: Werdum vs Browne – Resultat

20 april, 2014 |

UFC on FOX 11 gick under natten av stapeln i Amway Center i Orlando, Florida. Huvudmatchen var ett tungviktsmöte mellan Travis Browne och Fabricio Werdum och den delade huvudmatchen var ett kvinnligt bantamviktsmöte mellan Miesha Tate och Liz Carmouche. Läs mer