Hem > Affliction, M-1 Global > Detaljer om Fedor Emelianenkos kontrakt med Affliction

Detaljer om Fedor Emelianenkos kontrakt med Affliction

fedor_emelianenko_tom_atencio
Tricket med att kunna ta ett slag är att öva på hur man ser ut vid slagtillfället.

I och med att M-1 Global och Fedor Emelianenko tog och stämde Affliction för kontraktsbrott, på grund av att den sista Afflictiongalan las ner helt plötsligt, så har detaljer för Fedors kontrakt lagts ut för allmän beskådan. Och eftersom vi är allmänheten så kan vi helt enkelt beskåda det, och det är intressant.

  • Fedor ska bli betald $300 000 per match.
  • Det ska ingå 4 förstaklassbiljetter och tre affärsklassbiljetter från St. Petersburg till var än matchen kommer ske. Det ska också ingå fyra förstaklasshotellrum upp till fem nätter, transporter på marken samt mat.
  • I kontraktet ingår tre matcher under Afflictions namn, och det gör Affliction till ett exklusivt hem för Fedor Emelianenko i USA. Däremot så ingår det i kontraktet att en eventuell match mellan Fedor Emelianenko och Randy Couture exkluderas från kontraktet och kan äga rum var som helst. Det här visar att Fedor och M-1 försökte få till en match mellan Couture när hans kontrakt skulle gå ut. Det visar också att Affliction aldrig hade rättigheter till en sådan match.
  • Affliction går med på att gör allt de kan för att visa M-1s logotyp på mattan i ringen. Fedor var tillåten att välja vilken sponsor som helst så länge det inte var i konflikt med Affliction.

  • Fedor Emelianenko har alla rättigheter för distribution och exploatering för hans matcher i Ryssland och i Asien. Han har rättigheterna att behålla all avkastning av försäljning, licenser, och all annan exploatering av hans reserverade rättigheter för sändningar. Det är andra detaljer för Afflictions ansvar att tillhandahålla Fedor och M-1 med en HD-feed. Dessa detaljer inkluderar streamningsrättigheter, som går utöver Fedors match till underkortet och de preliminära matcherna.
  • M-1 ska tillhandahålla konsultation på de följande ämnena: Internationella matcher, internationell television, match-scoutning, rekommendationer för framtida matcher, televisionsmöjligheter, internationella sponsorer, och turism.
  • M-1 ska vara fullt medarbetsvilliga och hjälpa till med marknadsföring för varje match.
  • För dessa konsultations och marknadsföringsuppdrag ska Affliction betala M-1 Global $1 200 000 för varje match.
  • Affliction måste marknadsföra M-1 Globals märke igenom varje press-aktivitet vilket inkluderar: Artiklar, M-1 Globals logo ska synas i Afflictions marknadsföring, M-1 ska nämnas vid publika tal, och synas vid skapandet av posters inför evenemang.

Det här är inte allt kontraktet innehåller, men det här är de största punkterna. Och när man läst klart det här så börjar man fundera på varför ryssarna i M-1 Global aldrig fått något slags nobel-pris. Och sen förstår man en gång för alla varför UFC tackade bestämt nej till Fedors försök att pracka på UFC en massa M-1 Global-varianter. På det här kontraktet låter det som att Affliction gjorde allt arbete, och M-1 Global tog alla pengarna.

Nu blir jag ännu mer nyfiken på detaljerna i kontraktet mellan Strikeforce och Fedor/M-1 Global.


Läs också:

  1. UFC river kontrakt på löpande band
  2. Takanori Gomi skriver kontrakt med UFC
  3. Strikeforce skriver kontrakt med Bobby Lashley
  4. Josh Barnett skriver kontrakt med Dream
  5. James ”Lights Out” Toney skriver kontrakt med UFC
  1. bejje
    november 13th, 2009 i 21:04 | #1 |

    hmmm. Jag skulle lätt kunna tänka mig jobba på M-1 global…lite jobb. VÄLDIGT mycket pengar!

  2. Fedor
    november 13th, 2009 i 21:16 | #2 |

    Ni glömde att Fedor fick någon % andel av det m-1global får in

  3. november 13th, 2009 i 21:16 | #3 |

    Du behöver bara hitta en jävligt talangfull snubbe och sen är allt lungt. Du skulle kunna starta M-2 International. :)


    Antal poäng: 137 | Info
  4. november 13th, 2009 i 21:16 | #4 |

    @Fedor
    Det har inget med det kontraktet M-1 och Fedor har med Affliction. Det är mellan M-1 Global och Fedor själv.


    Antal poäng: 137 | Info
  5. Niclas
    november 13th, 2009 i 21:21 | #5 |

    fedor måste vara snuskigt rik

  6. Maxwan
    november 13th, 2009 i 21:22 | #6 |

    Usch detta får mig att må illa.

    Hoppas verkligen bara det är Fedors manager som är ett sånt otroligt rövhål, för jag vill inte tro att Fedor verkligen försöker utnyttja sin omgivning på det sättet. Massa pengar, flygbiljetter, öl… skitsamma. Klart han ska ha pengar och saker däromkring. Men sättet att M1 vill göra sig så stora som möjligt nu medan de har Fedor är så jävla hemskt. De har en liiiiiten chans att klara sig, och det är om de hinner etablera sig innan Fedor slutar fightas. Hittills har de inte lyckats direkt. Hoppas de går i graven några månader efter Fedor slutar.

    De förtjänar inte en fighter som Fedor.

  7. Henke
    november 13th, 2009 i 21:35 | #7 |

    The Fedor Show eller The M-1 Show?

  8. Vice
    november 13th, 2009 i 21:37 | #8 |

    Ett ord: wow…

    Undrar hur Fedor kan anklaga UFC för att komma med orättvisa och oschyssta kontrakt ;)

    Man har nästan lust att bojkotta alla events M1 är med och promotar.

  9. Crisse
    november 13th, 2009 i 21:39 | #9 |

    Är det jag som är dum eller går det inte att hitta information om hans kontrakt på sidan ni länkar till?


    Antal poäng: 69 | Info
  10. roffe
    november 13th, 2009 i 21:42 | #10 |

    ja, det ser ut att handla om mycket pengar, men jag vet inte vilka summor man brukar snacka om i dessa sammanhang.
    mma är inte fotboll, men om vi jämför de två tyngsta namnen i respektive sporter just nu:

    Cristiano Ronaldo köptes tidigare i år av Real Madrid för 80 miljoner pund, över 900 miljoner kronor… o ja skulle tippa på att d e femstjärniga hotell som gäller för CR och hans crew när han e ute på vift

  11. Limpan
    november 13th, 2009 i 21:49 | #11 |

    Den som är bäst i världen är ju självklart värd en lön av större mått, det är ju knappast några fantasisummor vi pratar om, speciellt inte när man jämför mot boxningen eller bankvärlden.

    Maxwan: Nu är väl Fedor delägare i M-1, så M-1 förtjänar nog en fighter som Fedor.

    Vice: De som skriver kontrakt med UFC säljer ju i princip sin själ. Om du vill påverka så bojkotta istället UFC som arbetsgivare.

  12. André
    november 13th, 2009 i 22:05 | #12 |

    Älskar Fedor, hatar M-1. Hoppas vi får se Fedor utan M-1 innan hans karriär är slut.

  13. Robban
    november 13th, 2009 i 22:32 | #13 |

    André :
    Älskar Fedor, hatar M-1. Hoppas vi får se Fedor utan M-1 innan hans karriär är slut.

    Hur kan man hata M-1 men gilla Fedor? Fedor är för i helvete M-1, skulle han inte vilja ha med de att göra så hade han nog lämnat de. Han är mätt och vill tjäna så mycket pengar som möjligt innan pension.

  14. Matte
    november 13th, 2009 i 22:56 | #14 |

    Tycker egentligen det är rätt lite pengar inblandat, om man jämför med andra sporter.
    Fedor är världens bästa i sin sport och är värd pengarna han får nu, ingen tvekan.

    Varför ska M1 Global som Fedor är delägare i vika sig för UFC:s i deras ögon skambud? UFC är i min mening minst lika stora blodsugare som M1 Global när det gäller kontrakt, ingen idé att ignorera det.

    Föredrar ni etablerade fighters som tjänar 25000 dollar per match i UFC medans Dana White och grabbarna tjänar flera miljoner?

  15. Hamid
    november 14th, 2009 i 00:31 | #15 |

    Ja detta är till och med lite pengar jämfört med sporter som Tennis och Golf. Där finns det rejält med pengar per turnering.

  16. pixus
    november 14th, 2009 i 00:33 | #16 |

    Ni ska veta att fedor och Co är rysk maffia……

    Inte konstigt att bröderna inte är rädda för nått……

  17. Daniel
    november 14th, 2009 i 00:53 | #17 |

    300 000$ flyg och hotell m.m runt varje match känns som ett minimum för Fedor. Däremot att M1-Global äter upp Afflication är en annan sak.

    Tror det har stått vad UFC erbjöd Fedor på mmanytt och det var sjukt mycket pengar. Problemet var väl att de ville inte att M1-Global skulle äga UFC.

  18. Niclas 1
    november 14th, 2009 i 01:56 | #18 |

    ska Affliction betala M-1 Global $1 200 000 för varje match.
    -jag läste fel förra gången, trodde det var för varje GALA. Riktigt hyggligt konsultarvode!

    Jag är för dålig på att ta betalt ;)

  19. Dana Brown
    november 14th, 2009 i 05:28 | #19 |

    Så att Arlovski får ett arvode på $ 1,5 miljoner är ok men att Fedor får $ 300.000 plus att M-1 får $ 1.2 miljoner vilket är mer eller mindre samma summa är girighet?? Go figure : /

    P.S. Jag tror nog att det är per match Fedor är med i och inte per match på en gala

  20. Rezan
    november 14th, 2009 i 10:55 | #20 |

    Verkar som Fedor blir blåst av Vadim, fedor äger bara 20% m-1global alltså 20% av 1.2 milj dollar är 240000 dollar samt 300000 dollar för matchen totalt 540000 dollar får fedor. Om nu fedor äger 20% av m-1global är det nån som vet hur mycket han äger? Fedor lyssna på din bror alex istället för Vadim blodsugaren!

  21. Solution
    november 14th, 2009 i 11:27 | #21 |

    Alltså jag tycker att det var ett riktigt rimligt kontrakt. De betalar 1,5”$ per match, för detta får de Fedor. De ska även nämna M-1 på ungefär samma sätt som de nämner Fedors namn, tänk er bara att hans smeknamn varit M-1: Fedor ”M-1″ Emelianenko! M-1 får hand om Asien-Ryssland marknande. Verkar väl helt rimligt då Affliction inte har några distributionskanaler där ändå och inte skulle sålt en PPV i Mongoliet.

    300′ är extremt lite pengar för Fedor. Fan Tim Sylvia fick 800′ to show… Fedor säljer inte sin själ utan får behålla den.

    Som sagt, det verkar vara ett bra kontrakt för båda.

  22. Frank Fenster
    november 14th, 2009 i 12:27 | #22 |

    Dana & Vadim har säkert tagit en fika utan Fedor, planerat hur dom kan köra över Strikeforce mm. Man får inte glömma bort att många Fighters i Europa är kontrakterade av M-1, Dana vill säkert ha tillgång till dem senare. M-1 är konsultverksamhet & fungerar som mellanhand vid stora affärer, Vadim har sagt det själv.
    Så Putins gossar mjölkar på så länge det går!

    http://www.youtube.com/watch?v=e0p_zyGepFE

  23. Greentea
    november 14th, 2009 i 12:29 | #23 |

    @Rezan
    Fedor fick även fullständiga rättigheter att sända sina fighter i eurpoa och asien. Den delen som kan bli riktigt lukrativ ju.

  24. per
    november 14th, 2009 i 13:15 | #24 |

    Slå upp en sida med ett vanligt kontrakt som UFC skriver med sina fighters…..Slav kontrakt.. det här är ju affärer…. Hellre ser jag att fedor tjänar en hacka än de där asen(white,Brödera lasveghas, MFL i UFC…. han har ju åtminstonde jobbat för pengarna.
    sen är det ju så som det står ovan Fedor är M1. Det skulle säkert inte se annourlunda ut om tex UFC skrev ett kontrakt med AFFLICTION gällande Mr Brock Lesnar. Mycket byråkrati bakom dessa galor.. Sen hur mycket afflictions tröjor ökat i försäljning efter dessa galor. det måste vara kopiöst mycket?

  25. Jack
    november 14th, 2009 i 13:16 | #25 |

    Från och med nu är jag trött på M-1 Global och Fedor. Dom kan brinna… Hoppas Fedor går en fight mot någon dålig och förlorar för just nu mjölkar dom bara pengar-kossan!

  26. Jack
    november 14th, 2009 i 13:18 | #26 |

    @per
    Ok så bara för att m-1 global råkar ha ett bra kontrakt betyder det att dom har bra kontrakt för alla sina fighters? UFC’s Löner t.ex bygger på prestation o det gör min Lön oxå men inte fan är jag slav-arbetare för det, eller?

  27. Frank Fenster
    november 14th, 2009 i 13:33 | #27 |

    Brock fick väl $400000 för sin senaste fight om jag inte minns fel?! Att han tyckte det var för lite & valde att festa på annan öl på efterfesten tyder bara på att lönerna kommer pressas uppåt. Det kan säkert vara därför Dana inte nappar på Dan Hendersons nya ”offert”, dvs han vill visa att man inte kan löneförhanda/kohandla med honom. Även om Hendo är värd slantarna så måste Dana sätta ner foten innan lönetaket skjuter i höjden & andra Fighters följer Hendos exempel.. Tycka vad man vill om det men när det blir för höga löner & motprestation krävs har Fighterna en tendens att ”tänka” för mycket, med det menar jag rädslan för att förlora inte bara själva fighten utan villan/bilen etc.. Nu ser jag på detta som ett fan förståss.. Om inte lönerna redan har nått sin topp dvs.. Gegard Mousasi har ju också kontrakt med M-1 & han fick $2ooo för sin fight mot Babalu, han har ju visat lite misstycke mot det i intervjuer mm. Han är dock värd mycket mer!!!

  28. Silva
    november 14th, 2009 i 13:51 | #28 |

    Har egentligen ingen aning men jag fick känslan av att Fedor själv inte alls var speciellt tät när jag kikade på countdown till Fedor vs. Rogers…
    Han bor i en halvtaskig lägenhet med fru och barn i Stary Osko och körde en ganska vanlig bil.
    Men Fedor är väl kanske inte den personen som flashar med cashen direkt :P

  29. Ullan
    november 14th, 2009 i 14:05 | #29 |

    Bra att Fedor får pröjs, det han har förtjänat. Finns ingen MMA-fighter som är så underhållande att se fightas som Fedor. Fighterna är alltid dramatiska och avslutas ofta spektakulärt. Andra top-fighters som Anderson Silva, GSP och BJ Penn är givetvis en ynnest att få se fightas, men ingen av dem har den där extrema aggressiviteten och viljan att avsluta snabbt och brutalt som Fedor. BJ Penn är väl den som kommer närmast. Anderson Silva är ofta spektakulär men ingen risktagare som Fedor (Murray, Cote, Leitas…). GSP kanske är den bäste, men kör mycket safety, han mer nöter ned sina motståndare, visserligen imponerande men inte särskilt dramatiskt.

    Fedor var en fattig man fram till 25-26 års ålder och han gav sig in i MMA för att tjäna pengar. Han har skänkt miljontals MMA-fans världen över åtskilliga fantastiska ögonblick. Att han och människorna som hjälpt honom nu tjänar stora pengar ser jag inget problem med, det är snarare välförtjänt.

  30. Frank Fenster
    november 14th, 2009 i 14:07 | #30 |

    ”They´re crazy russians”

    Citat från Dana White efter mötet med Fedor & Vadim.

  31. Frank Fenster
    november 14th, 2009 i 14:11 | #31 |

    L

    @Ullan
    Kan väl inte vara Thales Leites du menar som risktagare när du skriver leitas?? Murray håller jag med om, Cote också till viss mån?!

  32. Ullan
    november 14th, 2009 i 14:21 | #32 |

    @Frank Fenster

    Du måste tolka mig fel. Vad jag menar är att Anderson Silva undvek att ta risker mot Murray, Cote och Leitas. Murray och Cote är kända för att ha riktig KO-power, mot Murray använde Silva leg-kicks hela tiden och satsade aldrig på att avsluta, mot Cote körde han också safety. Leitas styrka låg på marken, och Silva avstod från att försöka avsluta Leitas i rädsla av att bli nedtagen. Fedor å andra sidan hoppade i Nog’s guard…

  33. Frank Fenster
    november 14th, 2009 i 14:58 | #33 |

    @Ullan
    Okej då hajar jag.
    Dessutom anser dom flesta domarna att vid titelförsvar är det utmanaren som skall ”ta risker”. Typiskt exempel nu senast Machida vs shogun då jag & säkert dom flesta gav Shogun matchen men iinte domarna. När Fedor mötte Nog I, II el III, var det titel på spel alla ggr? När Anderson mötte Murray vann han ju faktiskt titeln & jag tycker inte Murray gjorde allt för många försök att gå i närkamp, fast som sagt det berodde nog till stor del på att han blev neutraliserad av Andersons sparkar..

  34. Frank Fenster
    november 14th, 2009 i 15:13 | #34 |

    Sen håller jag med om att Anderson varit bekvämare vid sina titelförsvar än när han tex gått upp till 205lbs, fast då har han inte haft lika mycket att förlora förståss.. Den mentala biten spelar givetvis stor roll vid hans senaste titelfösvar då han har haft ett par rekord mm att tänkapå också, mest vunna titelförsvar/matcher i rad osv..
    Det med att domarna tycker att det är upp till utmanaren att pressa är givetvis uråldrigt & nånting dom tagit med sig från boxning tror jag?!

  35. Doodie
    november 16th, 2009 i 09:23 | #35 |

    Det som är konstigt med kontraktet är ju M1:s punkter – framför allt att Affliction ska marknadsföra M1. Fedors arvode är högt men inte oskäligt – förstår inte att folk hakar upp sig på det. Att man även vill ha ett antal sittplatser bokade lär väl vara kutym när det handlar om fighters i Fedors klass.

  36. piok
    november 16th, 2009 i 21:36 | #36 |

    Fedor förtjänar VARJE JÄVLA KRONA och jag behöver inte förklara varför. Inte bara Fedor som förtjänar dessa summor innom kampsporten, dom flesta gör det.

  1. december 21st, 2009 i 22:42 | #1

Vill du ha en bild brevid din kommentar, registrera då din mailadress och ladda upp en bild på www.gravatar.com. Skriv sen i din epostadress ovan så dyker bilden upp.

Regler
  • Inga personpåhopp, förolämpningar, spydigheter, fighterbashing, rasism eller liknande.
  • Behandla varandra med respekt, och behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
  • Läs igenom det du skrivit en extra gång innnan du postar det.
  • Aggresivitet har ingen plats på den här bloggen, sådant blir vi av med i träningslokalerna.
  • Håll er till ämnet. Vill ni lämna tips på nyheter vi inte behandlat gör det då här.

Följs inte dessa regler har moderatorer rättigheter att ändra och/eller ta bort ditt meddelande.
Snälla, tänk till en extra gång innan du postar din kommentar.

Läs mer om poängsystemet här.

[ bbPress synchronization by bobrik ]