Hem > Kampsport > Strikebox håller ett nytt evenemang under ett annat namn

Strikebox håller ett nytt evenemang under ett annat namn

Som vi kan läsa på postern beskriver Instinct sig själva såhär:

”Same exciting action as mixed martial arts but when the fight hits the ground, fighters immediately stand-up. The future of fighting. No ground, Just pound.”

Vad de själva kallar för ”något nytt” har i dagarna blivit sanktionerat hos idrottskommissionen i New Jersey. De gjorde ett försök på det här i februari förra året, med ganska förfärliga resultat. Den gången hölls evenemanget i Kanada, men där lyckades de inte få det sanktionerat som ett boxningsevenemang. Däremot lyckades de få till en sanktion som ett MMA-evenemang och vilket satte grönt ljus till det hela.

Och eftersom det var sanktionerat som ett MMA-event så gällde MMA-regler, och inte de privata reglerna som Strikebox hade försökt få igenom. James Thompson var en av deltagarna vid det evenemanget och skulle möta Steve Bosse. Arrangörerna försökte få alla att gå med på att hålla matchen stående under alla förhållanden, och visst gick de med på det. Men så fort matchen startades struntade Thompson totalt i arrangörernas fåniga önskningar, han gick en MMA-match, och går givetvis in för en nedtagning.


Det här var definitivt inget som publiken uppskattade, som hade blivit lovade en stående fight igenom hela matchkortet. Öl-glas och andra detaljer började flyga in över buren och domaren Yves Lavigne var tvungen att fly ur buren för att inte få något på sig. Eventuellt går det bättre för Strikebox/Titans Fighting/Instinct eller vad de nu kallar sig denna gång.

Förhoppningsvis slipper vi i alla fall en favorit i repris, även om galan i sig är lite av en förolämpning för MMA.


Läs också:

  1. Musse Hasselvall håller i Kampsportsgalan 2010
  2. Gonzaga håller inte med
  3. Supremacy MMA – Ett nytt TV-spel med MMA-tema
  4. Fightmetric håller inte med domarna
  5. Cesar Gracie håller inte med Dana White
Categories: Kampsport Taggar: ,
  1. affe
    februari 25th, 2010 i 15:56 | #1 |

    usch, hatar de där idioterna som slänger ölglas, nån som vill betta om att minst 45% av publiken inte kan ett pink om kampsport utan bara går dit för att se ”folk som bankar skiten ur varandra”?


    Antal poäng: 347 | Info
  2. Punka
    februari 25th, 2010 i 16:11 | #2 |

    Man kan ju inte gör något annat än att skratta… Men om man vill se två killar stå och enbart slå på varandra så är det väl kul att det finns ett alternativ, hoppas bara inte det händer någonting allvarligt för då kommer väl Aftonbladet snappa upp det och klumpa ihop det med (vanlig)MMA


    Antal poäng: 510 | Info
  3. Sanji
    februari 25th, 2010 i 16:23 | #3 |

    Vad är skillnaden mellan det här och muay thai eller K-1?

  4. affe
    februari 25th, 2010 i 16:24 | #4 |

    @Sanji
    tror att det är att det är med nedtagningar också, men så kanske det är i muay thai med


    Antal poäng: 347 | Info
  5. AntonL
    februari 25th, 2010 i 16:26 | #5 |

    Ett exempel på varför den japanska publiken är bättre.

  6. Headstomp
    februari 25th, 2010 i 16:35 | #6 |

    Muay Thai alltså?

  7. Leonardo
    februari 25th, 2010 i 16:47 | #7 |

    Pinsamt, det är som att smutskasta markspelet vilket är så viktigt inom MMA !


    Antal poäng: 671 | Info
  8. Bompa
    februari 25th, 2010 i 16:48 | #8 |

    Cred åt Thompson att han vågar göra en nedtagning alltså! Fast fult om han gått med på att inte göra det.
    Hoppas det inte händer nåt dumt på det där eventet, vore ju illa …

    @Sanji
    Tippar på att de på denna gala går med mma-handskar ..?!


    Antal poäng: 124 | Info
  9. Kimm3
    februari 25th, 2010 i 16:55 | #9 |

    Det här verkar vara gjort av och för folk som inte förstår sig på MMA överhuvudtaget, men som det står ovan, vad är det för skillnad på det här och någon annan stående kampsport?


    Antal poäng: 21 | Info
  10. Sui
    februari 25th, 2010 i 17:37 | #10 |

    Kimm3 :
    Det här verkar vara gjort av och för folk som inte förstår sig på MMA överhuvudtaget, men som det står ovan, vad är det för skillnad på det här och någon annan stående kampsport?
    Antal poäng: 82 | Info

    Sanji :
    Vad är skillnaden mellan det här och muay thai eller K-1?

    tunna handskar antar jag är den största skillnaden, något längre ronder (5 minuter kontra 3 minuter som är väl norm inom K1)

  11. Frank Fenster
    februari 25th, 2010 i 18:02 | #11 |

    Strikebox, haha! Oér The Land Of The Free And The Home Of The Brave…

  12. februari 25th, 2010 i 18:14 | #12 |

    shit wtf is this?


    Antal poäng: 187 | Info
  13. widde
    februari 25th, 2010 i 18:20 | #13 |

    vilka idioter.Det är ju bara thaiboxning eller K-1 då?


    Antal poäng: 214 | Info
  14. mma experten
    februari 25th, 2010 i 18:29 | #14 |

    DETTA ÄR ÄKTA MMA!! IN MED GLASEN, FÖR HELVETE VISA KÄNSLOR!! KRIIGG BANKA SKITEN UR VARANDRA DETTA ÄR VAD MMA HANDLAR OM; INGEN JÄVLA KARATE HAYA BANZAI VÖRDNADS SKIIIT!!!

    BANKA BANKAA BANKAAA !!!

  15. affe
    februari 25th, 2010 i 18:44 | #15 |

    @mma experten
    hehe, hoppas att du var ironisk


    Antal poäng: 347 | Info
  16. convict
    februari 25th, 2010 i 19:09 | #16 |

    fan vad gay (and not in the good way)


    Antal poäng: 82 | Info
  17. Peppe
    februari 25th, 2010 i 19:12 | #17 |

    Varför?

  18. februari 25th, 2010 i 19:19 | #18 |

    Nån som vet vem killen längst till vänster på postern är? Jag känner igen honom väldigt mycket, eller så är han bara lik nån annan.


    Antal poäng: 334 | Info
  19. Jirlow
    februari 25th, 2010 i 19:21 | #19 |

    @Mads

    Nej men han ser ut som en blandning mellan Wesley Snipes och King Mo Lawal :P


    Antal poäng: 1377 | Info
  20. Norre
    februari 25th, 2010 i 19:32 | #20 |

    Skillnaden mellan K-1 och detta är att här anväder de 4 oz handskar(MMA handskar). Vilket är ungefär likadant som att slå med knogarna om man bortser från cuts som ofta tillkommer i bareknuckle-fights.

    Undrar hur de ser på tex knockdowns? Är det som i K-1 att de får 10sec på sig? I sånna fall är ju detta inte så himla bra för huvudet. Buuuuuuut then again, this is not on my care-meter.

  21. The Axe Murderer
    februari 25th, 2010 i 19:53 | #21 |

    Men vad händer vid en knockdown? Får dom ground n’ punda så länge han inte får guard eller vadå? :S Låter som K1 i mina öron förutom andra handskar och bur.

    Blää på publiken i klippet, håller med affe. Synd att de är så :(


    Antal poäng: 122 | Info
  22. Petter H
    februari 25th, 2010 i 21:06 | #22 |

    @convict
    hehe….


    Antal poäng: 1056 | Info
  23. Norre
    februari 25th, 2010 i 21:07 | #23 |

    @The Axe Murderer
    Så fort det hamnar på marken så är det upp igen direkt. No ground, just pound.

  24. The Axe Murderer
    februari 25th, 2010 i 21:17 | #24 |

    Okej, tack så mycket :)


    Antal poäng: 122 | Info
  25. Emil
    februari 25th, 2010 i 21:23 | #25 |

    Norre: Var har du hört att mma-handskar ska vara likadant (styrkemässigt) som att slåss utan handskar? Har för mig att jag såg ett mythbustersliknande program för några år sedan då de jämförde kraft/cm2 för boxningshandskar, mma-handskar och knytnävar. Boxningshandskarna och mma-handskarna genererade i stort sett samma kraft medan knytnävarna hade högre siffror.

  26. Norre
    februari 25th, 2010 i 21:44 | #26 |

    @Emil
    )

    Men är lite förvirrad, av just det klippet, även om man har 4 oz eller 10 oz så borde ju kraften bli densamma? Bare knuckle däremot hade lite mer i kraft men det kan bero mycket på vikten på handskarna osv. Det jag vet säkert är att MMA handskar svider mer än boxning handskar gör, så deras förklaring gör inte så mycket för mig när de menar att MMA och boxning är samma kraft. Less padding = ?

    Rörigt som fan detta, vet inte ens om jag gav dig ett svar. Eller att jag kanske har ändrat åsikt. Eller så borde jag bara gå och lägga mig.

  27. Peos
    februari 25th, 2010 i 22:32 | #27 |

    Jag har också hört det som Norre säger. Att det ska vara för att skydda mest mot cuts och för att stödja handleden.

  28. The Axe Murderer
    februari 25th, 2010 i 22:38 | #28 |

    Tror att de är som Norre och Peos säger, de skyddar knogar och handleder och minskar riskten för cuts.


    Antal poäng: 122 | Info
  29. Greentea
    februari 25th, 2010 i 23:08 | #29 |

    Emil har rätt, är jag rätt säker på. Jag har också sett dokumentären och där levereras ungefär samma kraft med boxnings och mma-handskar. En del av kraften kommer ju gå åt till att pressa ihop stoppningen, vilket inte behövs vid bare knuckle. Boxningshandskarnas högre vikt kanske kompenserar tjockare stoppning.

    Handskar bärs inte främst för att skydda mot cuts utan för att skydda händerna. Skulle inte bli många fighter om man bröt handen varje gång man gick upp i ringen.

  30. februari 25th, 2010 i 23:41 | #30 |

    söt killen längst till vänster. Gissar på att han varit kvinna innan.

  31. homan
    februari 26th, 2010 i 03:19 | #31 |

    Skitsnacket om att det bara hjälper och stödjer din egna hand och att det är lika mkt kraft är teoretiskt sant, fast känslan att få ett slag av en MMA handske mot en boxningshandske är fan jevlig.

    För att inte tala om storleken som gör att en MMA handske glider genom guard enkelt.

    Angående denna galan, ORK. Tillbaks med IVC isf, riktiga bareknuckle slagsmål.

  32. Mirick
    februari 26th, 2010 i 08:07 | #32 |

    @Norre
    Jag skulle vara försiktig med att ta det där SportScience-programmet för mycket på orden. Tänkte skriva en grej men såg att nån på Youtube skrivit i princip exakt samma sak:
    ”when landing a boxing glove additional surface area would spread the power or kinetic energy on a broader surface, mma gloves can focus that same energy on a smaller surface making it more deadly. When punching a heavy bag with sensors its such a broad area it reads all the energy.”

    Självklart är det samma mängd energi som överförs från en fighter om man förutsätter att han slår exakt likadant varje gång men överföringen är väldigt olika. Ingen som blivit slagen av båda handskar lika hårt i huvet kommer att säga att det är exakt samma sak.

    edit:
    Ah sorry, Norre, jag läste om din post och insåg att du inte alls sa vad jag trodde du sa. Anyway, faktum kvarstår och vi verkar ju hålla med varandra. ;p

  33. mma experten
    februari 26th, 2010 i 14:17 | #33 |

    Hade jag varit Dana White hade jag förbjudit handskar, låt dom slåss nakna också.. och utvidga tapouts från choke och locks till asspounding !

  34. Norre
    februari 26th, 2010 i 21:12 | #34 |

    @Mirick
    Haha yes du förklarade det helt klart bättre än vad jag gjorde.

  35. februari 26th, 2010 i 23:50 | #35 |

    Sämst, lika dåligt som Tag Team MMA och 1 on 1 on 1


    Antal poäng: 413 | Info
  1. Inga trackbacks än.

Regler
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

  • Inga personpåhopp, förolämpningar, spydigheter, fighterbashing, rasism eller liknande.
  • Behandla varandra med respekt, och behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
  • Läs igenom det du skrivit en extra gång innnan du postar det.
  • Aggresivitet har ingen plats på den här bloggen, sådant blir vi av med i träningslokalerna.
  • Presentera inte spekulationer som fakta. Ha bevis och grund för dina påståenden.
  • Alla kommentarer bör tillföra något till diskussionen.
  • Håll er till ämnet. Vill ni lämna tips på nyheter vi inte behandlat gör det då här.

Följs inte dessa regler har moderatorer rättigheter att ändra och/eller ta bort ditt meddelande.
Snälla, tänk till en extra gång innan du postar din kommentar.

Avatar
Vill du ha en bild brevid din kommentar, registrera då din mailadress och ladda upp en bild på www.gravatar.com. Skriv sen i din epostadress ovan så dyker bilden upp.

Bilder och video i kommentarerna
Du lägger till bilder i kommentaren genom att skriva [img] och [/img] i din kommentar. Tex: [img]http://www.dinsida.se/bild.jpg[/img]. Video från till exempel Youtube, Dailymotion eller Vimeo kan läggas till genom att bara skriva url:en till videon. Mer info här.

Poängsystemet
Du måste vara registrerad för detta. Läs mer om poängsystemet här.