Wroomfondel skrev:
Ok. Ta Alexander Gustafsson mot Phil Davis. Phil Davis har sjukt bra brottning. Men alex visade att han kunde stoppa hans nedtagningar (även fast han är en sämre brottare). Hade han inte åkt fast i i subben så hade han kunnat däcka Davis med lite slag. Varje rond börjar ju stående. Brottaren vinner för att den andre inte har tillräckligt bra TD defence.
Jag tror du kan vara lugn. Detta är bara ett steg på vägen i denna relativt unga stilens karriär (även fast man kan kalla den den äldsta (pankration). I början vara BJJ överlägset. Sen när de andra lärde sig försvara så började standupkillarna däcka folk. Nu har vi många dominanta killar som brottas jäkligt bra. GSP, Fitch, Brock osv. Men när resten får ett bättre TD Defence så kommer antalet lay 'n' pray matcher minskas. Sporten utvecklas och detta kan vara en "tråkig" fas. Även fast du måste erkänna att det är mäktigt att se GSP ta ner sina motståndare så fruktansvärt enkelt

Ja jag tycker att brottningen kan vara imponerande om den används till en effektiv ground and pound eller till att ta ett grepp. Vad jag vill se är att brottningen dock inte ska poängsättas eftersom att denna inte ska vara tillräcklig till att vinna en match.
En Knock-Out är tillräcklig (medvetslös), en submission är tillräcklig (fruktansvärd smärta och inkapabel till att fortsätta) men brottningen kan vara nödvändig för att lyckas med dessa tillräckliga moment, men den bör inte vara tillräcklig och ska därmed inte poängsättas (såvida man inte vill se brottningen som tillräcklig för att vinna en match, vilket jag antar att vi inte vill då vi likväl kunde då se på brottning).
Därmed tror jag att det skulle motivera fighters till att vara mer underhållande. Brottningen och GSP utmärkta skicklighet för denna skulle då inte försvinna. Däremot skulle han bli tvungen att göra något med den, tvungen till att ta mer chanser exempelvis.