Aktuellt datum och tid: tis 21 maj 2013, 12:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 06 jun 2010, 19:23 

En knock-out ger motståndaren inget val - den somnar och därmed bryter domaren av det skälet att om givaren hade fortsatt få slå hade förloraren troligtvis blivit dödsoffret.

Alltså: Bör slag som till ögat verkar skadande/potentiellt farliga ge poäng då dessa slag syftar till att avsluta motståndaren.

En submission behöver inte nödvändigtvis göra motståndaren medvetslös eller nöden till att ge upp - utan förlorar en stor kapacitet till att slåss rättvist (exempelvis att slåss med en arm då ens andra blivit bruten).

Alltså: Bör ett greppförsök som låses in men som inte går igenom p.g.a. att klockan slår eller att motståndaren lyckas ta sig loss poängsättas eftersom att detta är ett potentiellt avslutande moment.

MEN VARFÖR? Poängsätts brottning? Jag menar, tänk er Brock Lesnar mot typ Slice där Lesnar går in med ambitionen av att inte slå ett enda slag. Lesnar hade troligtvis iaf vunnit då Slice vore chanslös mot Lesnars bamsekramar (ungefär som när ens storebror bara håller fast en och man av ilska försöker bryta sig loss men är helt oförmögen). Detta för att brottningen ger poäng.

Ok, någon av er kanske säger "ja men domaren kommer ju tillslut att resa dem upp, och därmed har Slice en KO-chans".

- men då kvarstår frågan: VARFÖR I HELVETE SKA DOMAREN STÄLLA DEM UPP IFALL NU BROTTNINGEN POÄNGSÄTTS. Det är typ som att lägga två fighters ner i brottningläge för att dem står upp och slåss med nävar och slag.

MMA = Brottning.

Säger inte att brottningen ska bort. Däremot tror jag att man får många fler matcher som AVSLUTAS och mycket mer UNDERHÅLLANDE matcher ifall utövarna vet att deras brottning endast fungerar som ett kontrollerade verktyg men aldrig som ett poängvinnande-verktyg.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 19:29 
Användarvisningsbild

Takedowns och Cage control ger poäng för att det är ett tecken på dominans och en del av spelet. Anledningen till att domaren ska ställa dem upp när de brottas är om inget händer. Precis som man kan se domare i "livlösa" stand up fighter kan "klappa" igång dem som en "omstart"..

Så länge man gör något på marken så bryter ju inte domaren.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 19:42 

Wroomfondel skrev:
Takedowns och Cage control ger poäng för att det är ett tecken på dominans och en del av spelet. Anledningen till att domaren ska ställa dem upp när de brottas är om inget händer. Precis som man kan se domare i "livlösa" stand up fighter kan "klappa" igång dem som en "omstart"..

Så länge man gör något på marken så bryter ju inte domaren.

Vänta nu... tecken på dominans... inget händer...

Du säger först att brottning är ett tecken på dominans, men samtidigt som någonting apatiskt. Det här går inte ihop. Om brottning vore en del av det dominanta spelet (och därmed poängvärt, vilket i sig är ifrågasättande då det är MMA och inte brottning, läs ovan), så bör domaren aldrig ställa två brottande fighters upp.

Än igen. Det vore samma sak som att en domare lägger två fighters ned eftersom att de står upp för mycket.

Utveckla gärna vad du menar för jag finner det knappast logiskt.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 19:50 
Användarvisningsbild

Läs om, läs rätt. Jag säger att själva takedownen och cage controlen är tecken på dominans. Sen att anledning till att domarn bryter är OM det inte händer något. Om man tar ner någon och rör på sig (som jag skrev) så bryter inte domaren. Så NEJ jag motsade inte mig själv.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 19:55 

Wroomfondel skrev:
Läs om, läs rätt. Jag säger att själva takedownen och cage controlen är tecken på dominans. Sen att anledning till att domarn bryter är OM det inte händer något. Om man tar ner någon och rör på sig (som jag skrev) så bryter inte domaren. Så NEJ jag motsade inte mig själv.

Alltså skulle Brock Lesnar kunna vinna mot Slice utan att ha försökt slå ett enda slag samt försökt sig på något grepp? Låter som brottning i mina öron och inte som MMA.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 19:58 
Användarvisningsbild

Så länge han skulle arbeta på sin position och försöka sätta en sub eller slag. Om han bara skulle röra sig utan mål så skulle domaren ställa dem upp.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 20:01 

Wroomfondel skrev:
Så länge han skulle arbeta på sin position och försöka sätta en sub eller slag. Om han bara skulle röra sig utan mål så skulle domaren ställa dem upp.

Och när han gör då så tar han Slice ned igen och kommer därav tillslut ha vunnit på poäng utan att behöva landa/försöka ett endast slag eller sub eftersom att brottning poängsätts även om det inte är ett dugligt moment nog att ens låta domaren tillåta denna att fortsätta (eftersom att han nu ställer dem upp, konstigt, då det var ett tecken på dominans...)!

Konstigt...

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 20:05 
Användarvisningsbild

Själva dominansen är ju att han gång på gång kan ta ner den andre och kontrollera honom på marken så att denne inte kan ta sig upp. Jag säger inte att det är varken kul eller bra. Men så är det. Frankie Edgar "poängboxades" ju nästan hela matchen mot BJ och vann på det.

Jäkligt tråkigt med fighters som bara använder en del av MMAs arsenal men om motståndaren inte kan kontra det så har ju faktist "brottaren" dominerat matchen och bör då vinna. Tråkigt men så är det.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 20:11 

Wroomfondel skrev:
Själva dominansen är ju att han gång på gång kan ta ner den andre och kontrollera honom på marken så att denne inte kan ta sig upp. Jag säger inte att det är varken kul eller bra. Men så är det. Frankie Edgar "poängboxades" ju nästan hela matchen mot BJ och vann på det.

Jäkligt tråkigt med fighters som bara använder en del av MMAs arsenal men om motståndaren inte kan kontra det så har ju faktist "brottaren" dominerat matchen och bör då vinna. Tråkigt men så är det.

Japp! Då blir frågan vad syftet är med MMA, är det att avsluta sin motståndare och därmed visa att man är den bättre, eller att hålla ned och neutralisera sin motståndare (märk väl att här behövs som vi har pratat om inte ett endast slag eller sub-försök) och därmed vinna?

I min värld låter detta bara som att den som vinner är den bättre brottaren, vilket får mig att fråga, varför vinner den bättre brottaren när det är den bästa fightern som bör vinna? Följdfrågan och vad jag gör näst är att kolla i tvjournalen och ser efter om det verkligen är MMA jag ser på och inte brottning... för jag såg nyss en brottare vinna för att han brottade och därmed bevisade att hans brottning är bättre... vilket säger mig lika mycket som att den som förlorade kanske är bättre på matlagning... men nu var det MMA jag ville se och inte på ett matlagningprogram.

InläggPostat: sön 06 jun 2010, 20:17 
Användarvisningsbild

Ok. Ta Alexander Gustafsson mot Phil Davis. Phil Davis har sjukt bra brottning. Men alex visade att han kunde stoppa hans nedtagningar (även fast han är en sämre brottare). Hade han inte åkt fast i i subben så hade han kunnat däcka Davis med lite slag. Varje rond börjar ju stående. Brottaren vinner för att den andre inte har tillräckligt bra TD defence.

Jag tror du kan vara lugn. Detta är bara ett steg på vägen i denna relativt unga stilens karriär (även fast man kan kalla den den äldsta (pankration). I början vara BJJ överlägset. Sen när de andra lärde sig försvara så började standupkillarna däcka folk. Nu har vi många dominanta killar som brottas jäkligt bra. GSP, Fitch, Brock osv. Men när resten får ett bättre TD Defence så kommer antalet lay 'n' pray matcher minskas. Sporten utvecklas och detta kan vara en "tråkig" fas. Även fast du måste erkänna att det är mäktigt att se GSP ta ner sina motståndare så fruktansvärt enkelt :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]