Hem > Blandat, Kampsport, MMA > Sveriges största projekt mot ungdomsvåld

Sveriges största projekt mot ungdomsvåld

När skådespelaren Erik Bolin först kläckte idén om en film om gatuvåld med inriktning på ungdomar kunde han inte veta hur stort projektet skulle bli i slutändan. Erik hade tankar på att göra något som skulle visas på skolor och detta genom en film. Han ringde sin vän, regissören Richard Jarnhed, och berättade om sin idé. Richard tände till direkt och tillsammans tog de två också in skådespelaren Sebastian Ylvenius och bildade därmed en trio som började skriva ett manus. Monkey Blue University, en plattform för oberoende filmare och filmproduktion, tog sig an filmen. Fundament Film gick sen in i projektet med producenten Lasse Pettersson. Finansierade filmen gjorde allmäna arvsfonden, Studiefrämjandet norra storstockholm, UR och Längmanska kulturfonden. När väl några miljoner klirrat in i kassan hade också gänget skrivet ett manus baserat på verkliga händelser och under tiden de skrev växte projektet för varje dag. Unga KRIS, våldsoffer och inte minst läkare och hjärnforskare blev också involverade. SVT och UR nappade direkt likaså.

Akta Huvudet

Ett fyrårigt projekt med filmen som grundpelare drogs igång och fokus lades direkt på att ungdomar skulle stå som förebilder för andra ungdomar och att information om våld skulle spridas via föreläsningar om medicinska och sociala konsekvenser. Hjärnskadeförbundet HJÄRNKRAFT hakade på. De jobbar med att göra folk medvetna om hjärnskador som kan åstadkommas med okontrollerat våld mot huvudet.

Vid det här laget kanske en del frågar sig vad våld bland unga i Sverige har att göra på Sveriges största sida om MMA? Det är enkelt. Motståndare av MMA vill så gott som ALLTID koppla ihop gatuvåld och okontrollerat våld med SPORTEN MMA. Det är en simpel väg att gå och vi som stödjer MMA känner mycket väl till skillnaden. Men sporten växer hela tiden och det är inte det minsta konstigt, men i och med det bygger många nej-sägare sin information om MMA på lösa moraliska grunder.


Foto av Richard Jarnhed

Våld är något som existerat sedan urminnes tider. Våld har dock gått från en nödvändighet till något som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Samtidigt har vi arméer, krig, lagar som säger att det är ok att försvara sig och poliser får bruka våld i utövandet av sitt yrke. Sporten MMA avmytologiserar fightern och Dana White har en generell poäng när han säger att ”alla kan förstå en fight”.

Firmor och MMA

MMA växer som sagt hela tiden världen över, men något annat som också växer är huliganfirmornas, i regel mindre smickrande, uppgörelser. Det finns något som lockar dem att puckla på varandra och detta i fotbollens eller hockeyns namn. Men MMA-fans då? Nej, det är i regel (även om det finns undantag) väldigt lugna tillställningar och chansen att publiken skulle ryka ihop på nästa Superior Challenge är så minimal att det känns onödigt att ens knappt tänka sig det scenariot . En förklaring som brukar nämnas är att kampsporten har en del grundvärderingar sedan lång tid tillbaka. Jag blundar inte inför den tesen, men tror det minst lika mycket handlar om att vi fans av MMA har ungefär lika långt till att fightas på stan efter att ha sett MMA som efter att ha sett en film. Skillnaden är att vi vet att actionfilmerna är nöje och orealistiska, vi känner till hur lite som ibland kan behövas för att någon ska skadas. I MMA finns det läkare tillhands, matta att slåss på, sekonder, hälsokontroller är gjorda och inte minst är kämparna tränade för den dynamiska sporten.

Filmen Res dej inte!

2009, efter en omfattande castingperiod på allting från skolor till kampsportslokaler, började filmen spelas in. Själv togs jag in av Richard Jarnhed för att göra filmmusiken (går att lyssna på några smakprov här) Jag tyckte direkt att det här kändes som ett väldigt bra tema och att fokus skulle ligga på realism och ”skitighet”/”Äkthet” fick mig att tända till direkt. Det var under inspelningarna jag träffade Deniz Lindgren, en av skådisarna, som visade sig vara ett otroligt stort fan av MMA och som också själv hade/har en vilja att bli proffs. Ja som ni förstår är det den Deniz som nu skriver här på MMAnytt. Han kommer under hösten resa runt och tala om våld och givetvis också MMA på skolor runt om i landet. Redan nu har filmen gått på en del skolor runt i Sverige och hade sin premiär på Göteborgs filmfestival där den fick otroligt gott mottagande och lämnade publiken tysta för en lång stund eller i tårar. Filmens sida på IMDB kan ses här.

Nästa vecka kommer vi på mmanytt vara med på releasen av Dvd:n och söndagen den 13 juni klockan 23:15 visas novellfilmen Res dej inte! på SVT1. Efter filmen kommer även en debatt/diskussion äga rum.

Vi kommer göra vår egen intervju med några av upphovmännen bakom filmen och förhoppningsvis även någon från projektet Akta Huvudet. Givetvis blir vår ingångspunkt våld kontra sporten MMA. När det blev klart att vi på mmanytt skulle göra en grej då filmen visas för teamet på dvd-releasen så fick det fart på hjärnforskarna som bestämde sig för att sätta sig ner och försöka ”ta ställning” om MMA. Dessa möten har inte nått fram till något uttalande än, men skulle Hjärnkraft och Akta Huvudet uttala sig gott om MMA så har vi vunnit ett mycket stort slag. Vi skulle, alla som är för mma i Sverige, få något att hänga upp våra argument på. Bollen är i rullning. Det krävs medvetenhet och kunskap i samhället så alla förstår den uppenbara skillnaden på MMA och gatuvåld.


Foto av Richard Jarnhed

Handling

Filmens handling kretsar kring tre olika grupper av ungdomar vars handlingar leder dem samman. En ung kille misshandlas brutalt av ett gäng. En tjej hotas till livet för att hon ska vara tyst. En fotbollsfirma planerar hämnden. Men vem är egentligen skyldig? En film om våldet och dess konsekvenser.

Här kan ni se en trailer

 Hoppas ni tycker det är lika bra som oss att vi vågar ta ställning mot gatuvåld och att vi inom MMA-rörelsen inte längre vill att vår sport ska klassas som barbarisk eller för den delen förbjudas. UFC bör välkomnas med öppna armar i Sverige!


Läs också:

  1. De 7 största galningarna i Mixed Martial Arts
  2. MMAnytt säger grattis till Sveriges showman, Reza ”Maddog” Madadi
  3. Kimura drar igång sökandet efter Sveriges nästa MMA-talang
  1. Raffe
    maj 28th, 2010 i 02:21 | #1 |

    Oh kul att jag får äran att skriva första kommentaren , då blir jag mest hörd!

    Det är så jävla larvigt när de ska slänga in invandrare som ska prata ”rinkebysvenska” och ändå har de en fin svenskdialekt för att tittarna ska förstå vad de säger.

    Ska bli kul iaf att se filmen , de lär ha överdrivit en hel del för att kunna göra film av ”ungdomsvåldet” i sverige

  2. maj 28th, 2010 i 02:26 | #2 |

    @Raffe
    Alla pratade som dom gjorde. Det är rätt många invandrare i Sverige Raffe som kan prata svenska fläckfritt. Snacka om fördommar. Ingen är instruerad att prata annat än dom gör vanligt. Så ser verkligheten ut.

    Överdriven är just vad filmen INTE är. Den är helt verklighetstrogen. Det är det som är grejen. Det här är ingen film som kommer med en massa moraliskt BS eller varken överdriver eller förskönar det minsta. Kolla på den på SVT så tror jag du kommer hålla med.

  3. Dasslock
    maj 28th, 2010 i 02:49 | #3 |

    Simon, har du varit delaktig i produktionen? I sånna fall, vad gjorde du?

  4. Raw
    maj 28th, 2010 i 02:58 | #4 |

    @Raffe

    Kanske för att du förväntar dig att invandrare ska snacka bruten svenska med massa slangord!?

    Så jävla trött på sådana som tror att alla utlänningar ska bete sig änligt en stereotyp!!!

  5. maj 28th, 2010 i 03:16 | #5 |

    @Dasslock
    Som jag skrev i artikeln så gjorde jag musiken. Men jag ville inte skriva så mycket om det då det är temat och det som nu detta projekt kan leda till som är det mest intressanta ur mmanytts synvinkel.

  6. maj 28th, 2010 i 03:17 | #6 |

    @Raw
    Håller med dig Raw. Det är tyvärr inte ovanliga tankar som han förde fram.

  7. Gunde
    maj 28th, 2010 i 07:29 | #7 |

    Är det en lång film?, verkar jävligt bra gjord, de flesta svenska ungdomsfilmer brukar enligt mig vara som bäst medelmåttiga men den här verkar bra.

    Raffe, alla invandrare pratar inte med värsta slangen, känner många svenskar som använder mkt mer ”rinkebysvenska” än de i filmen, och känner många invandrare som pratar perfekt svenska,

  8. Johan
    maj 28th, 2010 i 08:59 | #8 |

    Låter som en ny version av Stockholmsnatt eller Sökarna. Och det slutade kanske inte så bra för synen på kampsport och kriminalitet…
    Har vi någon ung Liam Norberg eller Paulo att se fram emot?

  9. maj 28th, 2010 i 09:59 | #9 |

    Härligt att MMAnytt tar ställning. Kampsport är bland det bästa jag vet samtidigt som inget gör mig så ledsen och förbannad som gatuvåld, hoppas att den breda allmänheten kan inse att de två sakerna inte går hand i hand.

  10. bjornout
    maj 28th, 2010 i 10:24 | #10 |

    Johan :
    Låter som en ny version av Stockholmsnatt eller Sökarna. Och det slutade kanske inte så bra för synen på kampsport och kriminalitet…
    Har vi någon ung Liam Norberg eller Paulo att se fram emot?

    Backarå kanske ä mä ;)

  11. maj 28th, 2010 i 11:16 | #11 |

    Jäkligt bra initiativ att göra den här filmen och fint att MMAnytt också tar ställning till gatuvåld, ska bli intressant att se filmen. :)

  12. Alexander ”on tour”
    maj 28th, 2010 i 11:38 | #12 |

    Bra artikel.

    Jag ser gärna filmen.

    En stor skillnad mellan våld och kampsprt som jag tycker vi har glömt att ta upp är att i kampsport så vet man när det börjar. Domaren pekar på dig och tom frågar om du är redo. Du vet även hur länge det kommer pågå och att motståndarens kompisar inte kommer attackera dig bakifrån.

    Med det sagt så tror jag att vägen framåt till att minska gatuvåldet så är vägen framåt att undervisa alla skolungdomar i genus vetenskap. När ett slagsmål verkligen blir av så hinner inte personen tänka ”oj nu ger säkert det här den andra killen en hjärnskada”.
    Faktorerna som skapar våld ligger i pressen på män att försvara sin ”manlighet” och ”manliga värderinga och betéende”. Så som att ställa upp för gruppen till varje pris, inte visa sig svag etc. Och det accepterade och normgivande svaret är våld.
    Det ser vi bara nu mellan Evans Rampage. De har en konflikt och då ska det göra matchen bättre/mer spännande.

    Hoppas filmen blir en succé och att våldet minskar som en följd av det, men jag tror tyvärr (tyvärr faktisk) inte det.

    Den som sa att vi kampsportare är mindre benägna att bruka våld håller jag med. Men jag tror också det handlar om att vi är vana vid det, och därför inte känner ett behov av att hävda oss med våld.

  13. Alexander ”on tour”
    maj 28th, 2010 i 11:41 | #13 |

    Lite stavfel ovan, hoppas ni har överseende med det.

  14. maj 28th, 2010 i 11:42 | #14 |

    Nu känner jag mig som ungefär 70 år, men ”dej” ger mig rysningar.

  15. maj 28th, 2010 i 13:09 | #15 |

    @Gunde
    Det är en novellfilm på 40 min, helt fullspäckad.
    Anledningen är bland annat att göra diskussionsbiten lika viktig.

    @Johan
    Nej, ingen ny Liam eller Paulo. Inte ens i närheten, men jag förstår att man kan tro det. Men det här är som sagt mycket mycket mer realistiskt och det är skapat utan vare sig skygglappar, förskönande eller för den delen tvärtom. Referensgrupper som själva är ungdomar har gått igenom precis allting.

  16. maj 28th, 2010 i 13:15 | #16 |

    @Spudgun
    @Therese
    Kan inte annat än hålla med er. Nu återstår det att se vad forskarna säger. OM vi trummat upp dom att uttala sig så har det här visat sig vara troligen det största för Svensk mma sen jag vet inte vad.

    @Alexander ”on tour”
    Eller hur. Jag tror på din linje också och såvitt jag vet så jobbar det här projektet ungefär så. Alltså med bilden av manlighet, bilden av våldet som så. Varför det sker osv osv. Det är ingen som liksom blundar för att våld är en del av vår kultur.
    Våld kan ha så mkt mer konsekvenser än vad många ungdomar kanske tror.
    Jag såg på efterlyst om en kille som fick några inte speciellt välriktade sparkar på sig i tunnelbanan. Han var fortfarande förbannat skraj.

    I eftertexterna till filmen pratar skådisar och team lite kort om några egna erfarenheter av våld. När man skrapar liiite bara på ytan så har vi nog alla i stort sett någon erfarenhet av våld eller har påverkats av det.

  17. C
    maj 28th, 2010 i 13:26 | #17 |

    Skön han är svensken på tunnelbanan med mössa som bryter värst av alla

  18. maj 28th, 2010 i 13:48 | #18 |

    @C
    Nu är inte han svensk utan kommer från Turkiet.

  19. Raffe
    maj 28th, 2010 i 13:48 | #19 |

    @Raw
    Varför drar du en slutsats att jag ska förvänta mig att alla invandrare ska prata ”rinkebysvenska”?
    Läs om vad jag skrev och läs rätt, det är en roll så antagligen har de ett manus att följa efter. Och det låter fortfarande lika larvigt att invandrare ska säga ”Abo fan ska ge dig fett mkt stryk jag svär på mina mamma” med den mest svenskbrytningen jag nånsin hört.
    @Simon Kölle
    kul att du håller med hans slutsats som jag inte vet hur han lyckades koppla med det jag skrev, och jag skrev nån mening och nu vet ni så mycket om mig.

    ”de lär ha överdrivit ” skrev jag , jag har inte sett filmen (ännu) men det du säger stämmer säkert.
    @Gunde
    Och hur kopplar du ihop det med mitt inlägg? jag pratar om filmen , inte om alla invandrare?
    Herregud det är en film med skådespelare , jag snackar om deras roll att de väljer ut ”gangsta-invandrare” som ska prata ”rinkebysvenska” MEN samtidigt ska de ha den finaste svenskdialekten nånsin.

    Vare sig ni vill eller ej så låter det lika larvigt i mina öron. Förövrigt så är jag en invandrare som pratar rinkebysvenska på heltid , visst kan ni ljuga o säga att ni inte trodde att jag var en ”fördomsfullsvenne” och ni skulle aldrig trodde att jag är en invandrare. Undra varför ni drog en sån slutsats, har det något med det sättet jag skriver på kanske? fördomar :) ?

  20. maj 28th, 2010 i 14:03 | #20 |

    @Raffe
    Nu skrev ingen något om att du skulle vara ”fördomsfullsvenne” Raffe men däremot påpekades att det du skrev luktade ”fördomar”. Det är något man kan ha oavsett kön och nationalitet.

    Ditt citat med ”abo” osv osv. är helt felaktigt och inget som sägs i filmen alls. ALLTING som sägs i filmen har gått genom en mängd ungdomar och även skådespelarna har fått chansen att påverkar ord som ”liksom”, ”softa” osv. Ingen svär på sin mamma och sånt som du skriver. Du kanske kommer skydda dig med att det var ett exempel men det är ett felaktigkt exempel så därför är det irrelevant.

    Vi vet inget om dig Raffe annat än det du skrev och du påpekade/antog att någon ändrat killarna och tjejernas språk så att det ska låta mer svenska. Det stämmer inte alls och då kan man ju faktiskt fråga sig varför du ens trodde det eller hur? Inget ont mot dig som person.

    Återigen så är det inte ”finaste svenskdialekten” utan det sätt dom pratar.

    Känns som att invandrardebatten härmed är stängd. Låt oss inte göra den här filmen och projektet till något som handlar om hur någon säger något på. Det här är något stort mot våld och förhoppningsvis gynnar det oss inom mma-Sverige.

  21. Raffe
    maj 28th, 2010 i 14:58 | #21 |

    Inte relevant, din poäng är gjord. /Moderator

  22. Kemo
    maj 28th, 2010 i 16:10 | #22 |

    Jag tror den är ganska dålig, men det ska bli intressant att se den.

  23. maj 28th, 2010 i 17:24 | #23 |

    @Kemo
    Låga förväntningar är ju i regel bättre än för höga. Kolla och säg sen vad du tycker Kemo.

    Bollen är som sagt i rullning nu. Spännande grejer när det blir ringar på vattnet såhär.

  24. Lars
    maj 28th, 2010 i 17:55 | #24 |

    Otroligt bra och spännande. Ska givetvis se filmen. Att mmanytt tar ställning är både starkt och stort. Ni gör ett kanonjobb.

  25. maj 28th, 2010 i 18:27 | #25 |

    Jag kan hålla med Raffe om att det låter lite stelt rent språkmässigt och det känns inte helt naturligt när de levererar sina repliker, nästan lite krystat. Men det handlar nog snarare om att det dels är en film och filmer innehåller väldigt sällan en helt naturlig dialog och dels att det är svårt att säga någonting som står på ett papper så att det låter bra.

  26. Peter
    maj 28th, 2010 i 19:33 | #26 |

    De som har gjort filmen borde lära sig skillnaden på oprovocerat gatuvåld och organiserade huliganuppgörelser.

  27. maj 28th, 2010 i 20:01 | #27 |

    @Peter
    Dom har mycket god koll på det Peter. Den här filmen täcker lite av varje.

  28. Björn
    maj 28th, 2010 i 20:05 | #28 |

    Två tummar upp för initiativet!

  29. john
    maj 29th, 2010 i 14:23 | #29 |

    Av trailern att döma verkar det bli en riktig kalkonrulle denna gång också, precis som varenda gång någon ska göra pekorala ungdomsfilmer i Sverige.

  30. Pizzakartongens återkomst
    maj 31st, 2010 i 14:41 | #30 |

    Jag har sett filmen John och det är inte på något sätt en pekoral ungdomsfilm.
    Jag tycker filmen äger och så även hela initiativet.

  31. Pizzakartongens återkomst
    maj 31st, 2010 i 14:43 | #31 |

    @john
    Jag skulle också vilja se den som inte är tagen i slutet av den här filmen. Jag satt mållös på GBG filmfestival.

  1. maj 28th, 2010 i 17:29 | #1
  2. juni 14th, 2010 i 23:12 | #2
  3. juni 15th, 2010 i 12:28 | #3
  4. juni 15th, 2010 i 16:49 | #4

Regler
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

  • Inga personpåhopp, förolämpningar, spydigheter, fighterbashing, rasism eller liknande.
  • Behandla varandra med respekt, och behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
  • Läs igenom det du skrivit en extra gång innnan du postar det.
  • Aggresivitet har ingen plats på den här bloggen, sådant blir vi av med i träningslokalerna.
  • Presentera inte spekulationer som fakta. Ha bevis och grund för dina påståenden.
  • Alla kommentarer bör tillföra något till diskussionen.
  • Håll er till ämnet. Vill ni lämna tips på nyheter vi inte behandlat gör det då här.

Följs inte dessa regler har moderatorer rättigheter att ändra och/eller ta bort ditt meddelande.
Snälla, tänk till en extra gång innan du postar din kommentar.

Avatar
Vill du ha en bild brevid din kommentar, registrera då din mailadress och ladda upp en bild på www.gravatar.com. Skriv sen i din epostadress ovan så dyker bilden upp.

Bilder och video i kommentarerna
Du lägger till bilder i kommentaren genom att skriva [img] och [/img] i din kommentar. Tex: [img]http://www.dinsida.se/bild.jpg[/img]. Video från till exempel Youtube, Dailymotion eller Vimeo kan läggas till genom att bara skriva url:en till videon. Mer info här.

Poängsystemet
Du måste vara registrerad för detta. Läs mer om poängsystemet här.