Bellator som tagit MMA-världen med storm under 2008 med sitt turneringsformat har sakta men säkert bundit till sig en del talanger. De fortsätter med sitt lyckade format, och idag skickade de ut ett pressmeddelande till all media.
HETAST JUST NU
Den handlar om att de skrivit en treårig TV-deal med MTV2 om att sända Bellators evenemang live. Det här är förstås väldigt stora nyheter, åtminstone borta i staterna. Det här betyder att Bellator kan slå sig in på en väldigt mycket större marknad än tidigare, och börjar nu på allvar vara ett hot för UFC, och eventuellt Strikeforce. Fast Strikeforce brukar vara lite mer villiga att samarbeta än vad UFC brukar vara så vi får se vad som händer.
Sändningarna påbörjas i mars och går i säsongsformat med en åttamannaturnering och ett event varje torsdag. Och i finalen på varje säsong så får vinnaren möta förra årets mästare för bältet. Enligt mig ett mycket mycket roligare format än vad UFC har lyckats pussla ihop.
Det fullständiga pressmeddelandet på engelska finns efter hoppet.
Bellator Fighting Championships, a growing force in the world of mixed martial arts, has a new television home, MTV2. It was announced today jointly by Bellator Chairman and CEO Bjorn Rebney and Eric Conte, SVP, Programming and Production, MTV2. The three-year deal will commence in 2011.
Featuring some of the sport’s top stars, Bellator brings a unique format of world-class fighting to fans with 12-week, eight-man tournaments in respective weight classes. MTV2, which features the highest concentration of M12-24 and M12-34 in television, will telecast two of these LIVE tournaments per year, plus a collection of special feature events. The first tournament will premiere in March 2011.
”MTV2 is the perfect home for the intense mixed martial arts action of Bellator,” Eric Conte, SVP, Programming and Production, MTV2. ”MMA is at the top of our audience’s wish list, and partnering with Bellator to bring live events and specials to MTV2 made complete sense since our viewers are so hungry to see more MMA on-air.”
”We are thrilled to partner with MTV2 which has such a strong audience of hard-to-reach young guys,” said Rebney. ”With a timeslot on a prominent nationally-distributed cable network aimed at young men, we now have the perfect platform to showcase our exciting, action-packed tournaments and fighters.”